Ser fremover mot nye uforglemmelige øyeblikk

- Den beste sesongen noensinne, oppsummerte sportssjef Clas Brede Bråthen i Planica.

Sportssjefen er i gang med forberedelsene foran ny sesong. En sesong som inneholder mange spennende World Cup-renn, samt et VM i skiflyging. Endelige detaljer og laguttak for neste sesong blir klart cirka 1. mai.

- På herresiden var vi med og kjempa i hvert eneste renn. Vi kom til hoppuka med gul trøya og leverte en del gode prestasjoner, men hoppuka ble litt svakere for oss totalt sett enn vi hadde håpa. Vi vinner i Garmisch. Dette er det største rennet i World Cup i forhold til medieinteresse, men var ikke stabile nok i toppen på dette tidspunktet. Etter hoppuka leverer vi en fantastisk periode med verdensrekorden i Vikersund, tidenes beste resultat i både junior- og senior-VM. Vi er svært nær Tyskland i kampen om nasjonscupen. På COC-siden leverer veldig bra resultater. Disse resultatene kommer ikke av seg selv, men etter et langsiktig systematisk arbeid med tre hovedpunkter:

1) Anlegg
2) Rekruttering
3) Etablere strukturer som muliggjør en toppidrettssatsing for hopperne.

- Vi har fortsatt store forbedringsmuligheter, vi trenger fortsatt nye hoppbakker, vi trenger mye mer kompetanse. Men skal vi ta ut maksimalt i renn, så må vi ha fokus på langsiktige prosesser.

På kvinnesiden forteller Bråthen at det både har vært opp- og nedturer.

- I perioder har vi sett at jentene har prestert veldig høyt, men skal finne ut av hvorfor de ikke presterer høyt over lang tid, sier han.

Mange av hopperne den siste tiden vært opptatt med å få avviklet ferie og fritid, mens sesongoppkjøringa starter for fullt fra cirka 1. mai.

- Målsettingen fremover er å øke kvaliteten i det daglige arbeidet. Dette blir et veldig viktig grep, og vi skal ha fokus på å forbedre ting som fortsatt ikke er bra nok, mener Bråthen.

Landslagstrener Alexander Stöckl sier at det kan bli en utfordring å møte de høye forventningene etter denne eventyrlige sesongen, men er klar på at de norske gutta skal være så godt forberedt som mulig i slutten av november.

Landslagstrener Christian Meyer mener vinteren ble en berg- og dalbaneopplevelser for jentene, og at landslaget har vært gjennom et generasjonsskifte.
- Vi leverer sterke resultater på juniorsiden, men trenger enda flere jenter som tar steget opp. Det er flere jenter enn noen gang som starter på skigymnas høsten 2015. Dette lover bra. Vi skal bli verdens viktigste hoppnasjon, og skal vi klare det må vi vinne hopprenn også på jentesiden, slår treneren fast.

NTB Scanpix