Gullgutten som rørte Hopp-Norge

Anders Bardal gjorde det for to år siden. I går kveld måtte han sende trøya over til en kar fra Lommedalen.

Rune Velta tok gull i normalbakken i Falun. Gåsehud. Gledestårer. Jubelskrik og noe som sprenger seg vei inne i brystkassa. Hvis det føles sånn for oss, hvordan føltes det da for hovedpersonen på sletta da 1-tallet lyste opp på skjermen? Mannen som ga hele Hopp-Norge en så intens lykkefølelse. Han som i disse ubeskrivelige sekundene tilhørte alle som elsker denne idretten. Han som skrev seg inn i historiebøkene.

Vi visste han hadde hoppet bra på trening, men vi drømte ikke om at det var godt nok til å ta gull. Alles øyne var jo rettet mot vår regjerende verdensmester Anders Bardal, og vår ferske verdensrekordholder Anders Fannemel. Det var ingen som tenkte at Rune Velta skulle banke Østerrike og Tyskland ned i støvlene.

Vi har nesten fått det til så mange ganger. Rune Velta har vært en nesten-mann i mange år. Ikke nå lenger. Og vi unner ham det. Vi unner ham det av hele vårt bankende hopp-hjerte.

Første omgang er over før vi rekker å trekke pusten. Leder han virkelig?
Tre nordmenn blant de ni beste, og pausen kunne ikke passere fort nok.
Andre omgang kommer og vår mann sitter igjen på toppen, alene.
Norges lille hoppboble eksploderer.
Verdensmester.
Rune Velta.