Rekordhoppet (NTB/Scanpix)

En historisk helg i Vikersund

World Cup Vikersund 2015 kan beskrives med ett ord: Historisk.

Allikevel er vi nødt til å oppsummere den skikkelig. For alle dere som ikke var til stede, eller for alle som gjerne vil leve litt i disse øyeblikkene en gang til.

Vi skjønte det lå noe fantastisk på lur langt inne i Modums bygdelandskap da prøvehopperen Sigurd Nymoen Søberg klinket til med 236 meter på torsdag. Leieboeren til Anders Fannemel, han alle krysset fingrene for, preget dag én i Vikersund. Og fra dag én leverte arrangørene. Det lille bygdemiljøet i Modum har stått på med en dugnadsånd og et frivillighetsarbeid uten sidestykke, og i helgen la de til rette for flere av de mest historiske idrettsøyeblikkene i Norge gjennom tidene.

Nervene settes i høyspenn og noe forferdelig fantastisk får hele kroppen til å sitre. Kunne den fire år gamle verdensrekorden ryke i helga? Og hvem skulle få lov til å ta den med seg hjem?

I kvalifiseringen på fredag pirket Fannemel borti Johan Remen Evensens verdensrekord med skituppen. 246 meter og en helt vill forventing blant publikum før lørdagens renn. Peter Prevc var like bak og billettsalget i mammutbakken skjøt i taket.

Lørdagen kom, en dag som kommer til å bli husket så lenge hoppsporten eksisterer. Slovenske Peter Prevc landet på 250 meter, og han vil for alltid være den første til å krysse en-kvart-kilometer på hoppski. Fannemel tok andreplassen og den levende legenden Noriaki Kasai ble nr.3. En ny, historisk verdensrekord var blitt satt.

Vi forlot bakken med en tomhetsfølelse. En barriere var blitt brutt, historie var blitt skrevet. Kunne noe toppe en slik dag?

Vi trodde svaret var nei, helt til Vassiliev deiset i bakken på 254 meter i kvalifiseringen på søndag. Fall. Ingen ny verdensrekord, ikke enda.
Alle holdt pusten da Peter Prevc satte utfor. Fall.

Første omgang kommer og vi river oss frustrert i håret. Nesten ingen av hopperne krysser 200 meters grensa. Takk til Andreas Stjernen med sine 230,5 meter, som forberedte oss på det som snart skulle skje.

Anders Fannemel sitter klar på bommen og publikum brøler i spenning. Han flyr langt. Vi trekker pusten. Han står. 251,5 meter med superlativer.
Så hvordan føltes det å stå på sletta da Anders Fannemel hentet verdensrekorden tilbake til Norge? Ubeskrivelig.

Er det ikke slike øyeblikk som får oss til å forstå hvorfor vi elsker idrett, hvorfor vi elsker akkurat denne idretten? Det å kunne glede seg så mye på andres vegne at tårene triller, smil eksploderer og gledesrop erstatter fyrverkeri.

Følelsen er så fantastisk at det går helt fint å se Severin Freund på toppen av pallen. Spesielt når Fannemel tar 2.plassen og vår ferske Junior verdensmester, Johann André Forfang, tar sin første pallplass i World Cup.

NTB Scanpix