Phillip Sjøen (t.v.) og Johan Forfang

10 hoppere til VM

Norges Skiforbund har tatt ut 10 utøvere til årets VM i Falun.

Det er fire kvinner og seks menn i den norske troppen til årets VM.

Hoppernes høydepunkt i sesongen nærmer seg med stormskritt. Etter helgas verdenscup i Tyskland og Romania har landslagsledelsen plukket ut troppen til årets store mesterskap i vårt naboland i øst. Hopperne våre har imponert med gode prestasjoner i bakken de siste ukene. Anders Fannemel vant senest i helga, mens Rune Velta ble nummer to i Willingen for en drøy uke siden. Anders Jacobsen vant i Garmisch og har stabilisert seg i toppen, mens dobbelte juniorverdensmester Johan Forfang og Phillip Sjøen har fått ytterligere selvtillit etter tidenes norske prestasjonen i junior-VM. I tillegg har vi Anders Bardal i Trøndelag som er på full fart tilbake i bakken etter bruddet i håndleddet. På kvinnesiden er det også gledelige lyspunkter. Maren Lundby imponerte med pallplass i helga, mens Line Jahr fikk med seg en fjerdeplass.

- Vi sender et av de beste lagene på lenge til et mesterskap, og vi er i en sterk utfordrerposisjon i alle øvelser. VM i Falun blir et stort høydepunkt for oss som vi ser veldig frem til. For første gang på lang tid har vi også med en tittelforsvarer i Anders Bardal fra rennet i normalbakken i Val di Fiemme. Målsettingen er at vi skal ha med oss medalje fra hver øvelse i VM, forteller sportssjef Clas Brede Bråthen.

Han mener at Norge er i en outsiderposisjon til å kjempe om medalje i både kvinnerennet og i mikskonkurransen etter at jentene har begynt å prestere på et høyt nivå.

Etter offisiell trening i Falun på herresiden kommer landslagsledelsen til å plukke ut hvem som står på startstreken i de individuelle øvelsene. Norge har fire plasser i de individuelle konkurransene pluss en ekstra plass i mennenes renn i normalbakken. Etter rennene i normalbakken for både kvinner og menn kommer mikslaget til å bli tatt ut.

Nummer fem fra årets junior-VM, Anna Odine Strøm, får også sjansen i VM sammen med Gyda Enger.

Anna Odine Strøm. Foto: NTB Scanpix

VMs nettside

Informasjon om hoppøvelsene på fisski.com

Disse stiller i VM for Norge