Plastmesterskapet Granåsen

Daniel André Tande vant begge dager, mens Line Jahr og Maren Lundby byttet på å vinne. Joacim Ø. Bjøreng tok annenplass begge dager.

Resultater fra plastmesterskapet

Lørdag og søndag

Forhåndssak
Norgeseliten i hopp er klare for årets plastmesterskap i K90 og  K124.

Da er vi klar for søndagens plastmesterskap stor bakke i Granåsen. Byåsen IL har stått for dette arrangementet siden 1991.

Lørdagens plastmesterskap i K-90 ble en spennende affære i et usedvanlig godt renn selv om Daniel Andre Tande var i en klasse for seg med en seiersmargin på mer enn 20 poeng. Hans hopp i første omgang fra avsats 8 i et helt vindstille anlegg på 107,5 meter må være det beste som noen gang er prestert i denne bakken.

Joachim Ødegård Bjøreng og Joacim Hauer delte andreplassen 3,5 poeng foran Andreas Stjernen.

Blandt jentene tok Maren Lundby seieren foran Line Jahr med Anniken Mork på tredje plass.

I dag er vi klare for plastmesterskapet stor bakke. Det er alltid knyttet litt ekstra spenning til den første konkurransen på isspor. Hvilke av løperne takler overgangen fra porsel til isspor best.

Start 1 omgang er satt til kl. 12.

Tidsskjema (omtale av rennene kommer her):
Lørdag
11:00 Prøveomgang (K-90)
12:00 Rennstart 1. omgang
Søndag
11:00 Prøveomgang (K-124)
12:00 Rennstart 1. omgang

Helgens NM på plast i Granåsen vil bli et kvalitetsrenn. Det lover landslagstrener Alexander Stöckl

Det er ennå noen uker til det virkelige alvoret starter for hopperne våre, men for Alexander Stöckl og hans menn er alvoret allerede godt i gang. I helgen kjempes det om NM-medaljer både for menn og kvinner i VM-anleggene i Granåsen. Et NM hvor to av våre største profiler de siste sesongene vil mangle på deltakerlisten.

- Klart vi vil merke kommende sesong at Anders (Bardal) og Anders (Jacobsen) ikke er med lenger. Deres rutine og erfaring betydde mye for troppen. Men nå er de ikke med lenger og da er det andre som må ta ansvaret, sier Alexander Stöckl overbevist om at han fortsatt både har nok rutine og talent blant sine hoppere til de kan være med å prege verdenscupen også kommende vinter.
- Ja, i Anders Fannemel og Rune Velta har vi to som både har prestert godt tidligere og som har vært med noen år allerede. De er klare til å ta ansvaret i laget. Og så har vi unge gutter som både gjennom Sommer Grand Prix og COC cupen i sommer har vist seg sterke. Kenneth Gangnes ble andremann sammenlagt i Grand Prix og Daniel-Andre Tande vant COC sammenlagt, sier en optimistisk Stöckl.

På isspor
Landslagstreneren gleder seg til NM-dagene i Granåsen, og spesielt fordi det blir anledning til allerede nå å benytte issporet i tilløpet.

- Det gir oss god og nødvendig trening slik at overgangen fra porselen til isspor går greit frem mot sesongen. Det gir en litt annen glidfølelse og det tror jeg vil gi god hopping allerede i helgens konkurranser.

- Hva forventer du deg av NM nå i oktober?
- Jeg forventer at løperne – både de som er på landslaget og de utenfor – viser at de har gjort en god jobb i løpet av sommeren. Det er det på tide å vise nå. Så tror jeg vi får se at det er unge hoppere som er klare til å ta steget videre. Nivået er jevnt og det er vanskelig å peke ut noen favoritter.

- Hva med sesongen?
- Vi kan komme til å merke at sterke folk som Bardal og Jacobsen er borte. Det vil nok føre til at det kan bli litt mer ujevnt med topplasseringer, men jeg er ikke redd for at norske hoppere ikke skal være med å kjempe i toppen også denne vinteren.

- Og 10.februar er det igjen World Cup i hopp i Granåsen?
- Vi gleder oss allerede til det. Rennene i Granåsen har vært av de aller beste hvert år i det siste. Mye folk og fine forhold. Det er viktig for norsk hoppsport, sier Alexander Stöckl som i løpet av en uke i februar skal følge sine gutter både i Holmenkollen, Granåsen og Vikersund.

I forbindelse med helgas renn setter Hopplandslagets trenere Alexander Stöckl, Christian Meyer og Pål Dahlberg opp en konsert fredag 9. oktober kl. 19.30 på Rockheim. Se sak på skiforbundet.no

NTB Scanpix