Fredrik Bjerkeengen og Sigurd N. Søberg tar sats i Oberstdorf (Jens Schøien Øvregård)

Andreas Stjernen vant testrennet

Det norske landslaget er på plass i Oberstdorf for en viktig samling foran vinterens sesong. Andreas Stjernen vant torsdagens testrenn.

Andreas Stjernen med tunga rett i munn i testrennet.

- Andreas Stjernen har hoppa imponerende bra gjennom hele uka, sier landslagstrener Alexander Stöckl.

Stjernen vant landslagets testrenn i tyske Oberstdorf torsdag kveld foran overraskelsen Fredrik Bjerkeengen, mens Anders Fannemel tok tredjeplassen.
- Det er fint å få en slik bekreftelse. I sommer har jeg jobbet hardt og hoppinga fungerer veldig bra om dagen, sier Stjernen.
Hele denne uka har det norske verdenscuplaget og utøverne i toppidrettsgruppa i den kjente Schattenbergbakken i Oberstdorf. Samlinga ble avsluttet med testrenn i både den store- og den lille bakken i kveld. Der var det to av gutta i toppidrettssatsinga som var best etter fire hopp.

- Rennet var veldig jevnt. Vi visste at Stjernen, Fannemel og Tande var blant favorittene, men det var overraskende for oss at Fredrik hoppet så bra, sier Stöckl.
Han mener også at også Tom Hilde (sjetteplass) er på vei tilbake til god gammeldags form etter at han har imponert på trening denne uka.

- Det har egentlig vært hopping på høyt nivå hele denne uka, men det er selvfølgelig vanskelig å si hvordan vi ligger an i forhold til de øvrige internasjonale konkurrentene. Uansett blir dette veldig spennende til vinteren. Vi har mange gode hoppere i Norge for tiden. Det er mange av utøverne i toppidrettsgruppa som absolutt vil gi utøverne på verdenscuplaget kamp om plassene til vinteren. I gruppa er det skikkelig trøkk, og jeg er fornøyd med sesongoppkjøringa så langt, sier Stöckl.

Under dagens renn i Schattenbergbakken  var det fine forhold. Sommerens stjerneskudd, Daniel André Tande, er i toppen i dag. I kveld gjør han ett svakt hopp, men kjemper likevel med de beste i rennet.

I kvinneklassen var det skikkelig jevnt mellom Maren Lundby og Line Jahr. Etter fire hopp skilte det 2,5 poeng i Lundbys favør.

- Det var bra hopping av oss begge. I dag kunne det godt bikket Lines vei, men er glad for at jeg slo henne, sier Lundby.

Maren Lundby

Testrenn hopp Oberstdorf, menn: 1) Andreas Stjernen 489,5, 2) Fredrik Bjerkeengen 486, 3) Anders Fannemel 483, 4) Daniel André Tande 481,5, 5) Joacim Bjøreng 471,5, 6) Tom Hilde 469, 7) Halvor Egner Granerud 466, 8) Joachim Hauer 464, 9) Kenneth Gangnes 458, 10) Johan André Forfang 446,5, 11) Rune Velta 423, 12) Are Sumstad 410.
Kvinner: 1) Maren Lundby 465, 2) Line Jahr 462,5, 3) Anniken Mork 434,5.

Tidligere sak denne uka
Hele denne uka hopper det norske verdenscuplaget og utøverne i toppidrettsgruppa i den kjente Schattenbergbakken i Oberstdorf. Det betyr at de 17 beste hopperne i landet er samlet, 14 menn og tre kvinner. Her skal blant annet sommerens stjerneskudd, Daniel André Tande, måle krefter med Kenneth Gangnes og de andre hopperne på A-landslaget.

-  Dette er en kjempeviktig samling for oss, og den siste foran vinteren. Vi hopper med isspor, akkurat det samme som under Hoppuka. I Hoppuka er det alltid viktig med en god start, og derfor har vi blant annet lagt samling hit siste årene, sier landslagstrener Alexander Stöckl.

I Oberstdorf denne uka er det også vinteromgivelser . I tretoppene rett bak Schattenbergbakken er det nemlig nysnø å skimte.

- Vi blir her til fredag med hopping hver dag, og torsdag kveld skal vi ha et testrenn, sier Stöckl.

NTB Scanpix