Maren Lundby (t.v.)

Sterk tredjeplass

Maren Lundby fikk en kjempeopptur med tredjeplass i Granåsen lørdag.

Maren Lundby har slitt i forberedelsene til vintersesongen, men lørdag kunne hun glede seg over et sterkt resultat. Hun endte foran franske Coline Mattel, som tok OL-bronse i Sotsji.
– Det var godt å få en bekreftelse på at jeg kan være med og kjempe i toppen. Førstehoppet var veldig bra, og jeg fikk til en bra konkurranse. I sesongoppkjøringen har jeg stanget hodet mye i veggen. Jeg har slitt mye teknisk, men i dag fikk jeg til en bra konkurranse, sa Lundby.

Den japanske hoppstjernen Sara Takanashi var helt suveren og vant med 24,5 poengs margin til amerikanske Sarah Hendrickson.

Også Kenneth Gangnes har slitt med skader de siste sesongene, men nå synes totningen å være på gang igjen. Gangnes ble nummer tre lørdag.

I søndagens renn ble Kim René Elverum Sorsell og Line Jahr beste norske med hver sin femteplass.

Forhåndssak
Norges Skiforbund har tatt ut 21 utøvere til helgas COC-renn i Granåsen.
Det er 10 kvinner og 11 herrer i helgas COC-renn på hjemmebane. I kvinneklassen  kommer store deler av verdenseliten med Sara Takanashi og Sarah Hendrickson i spissen. Sammen med disse stiller OL-medaljør Coline Mattel fra Frankrike, og alle de beste norske med blant annet Line Jahr som har vist god form i sommer. Anette Sagen gjør sin internasjonale debut i helga, mens det også blir spennene å følge Maren Lundby på hjemmebane.

- Vi er veldig glade for den gode deltakelsen internasjonalt med flere av de absolutt beste til start. For oss blir dette siste viktig test foran vinteren, sier landslagstrener Christian Meyer.

I herreklassen stiller OL medaljør Petet Prevc, legendene Jan Matura og Jakub Janda sammen med kjente navn som Michael Neumayer, Manuel Fettner, Wolfgang Loitzl og Manuel Poppinger. De norske gutta som skal forsvare vår ære på hjemmebane er Joachim Hauer og Kim Elverum Sorsell, som kom på henholdsvis 4.- og 5.plass i sommer-NM i Granåsen for tre uker siden.

Norske deltakere

Internasjonal gruppe