resident i Norges Skiforbund, Erik Røste og Dr. Bernhard Krainer, Managing Director i OMV, signerer kontrakten. Skiforbundet signerer kontrakt med ny hovedsponsor for hopplandslaget på Gardermoen mandag ettermiddag. (NTB Scanpix)

OMV ny hovedsponsor for hopplandslaget

Det østerrikske olje-og gasselskapet OMV er ny hovedsponsor for herrelandslaget i hopp, samt ny sponsor for kvinnelandslaget.

Landslagstrener Alexander Stöckl.

Avtalen ble undertegnet i Oslo i ettermiddag, og strekker seg ut 2016-sesongen.

- Vi er ydmyke og glade for at et internasjonalt selskap av OMVs format ønsker å samarbeide med oss om å skape nye uforglemmelige øyeblikk, slik at norsk hoppsports stolte tradisjoner videreføres. Det er med stor respekt vi utvider vårt samarbeid med Østerrike i vårt arbeid med å bli en enda sterkere hoppnasjon. Vi håper og tror dette er starten på et langsiktig samarbeid til det beste for hoppsporten og for OMVs storstilte investeringer på norsk sokkel, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

- Hoppsporten har en 25-årstradisjon innen OMV. Norge har vokst seg til å bli én av de viktigste landene for vår oppstrømsaktivitet, og i tillegg ønsker vi å skrive historie med det norske landslaget. Vi er stolte av å samarbeide medNorges Skiforbund, og er sikre på at bidraget vil gi rom for god utvikling. Vi håper at det norske folk vil knytte OMVs logo til spenning og tekniske ferdigheter ettersom dette er hvem vi er og hva vi gjør, noe landslagsutøverne i stor grad er flott representanter for, forteller administrerende direktør for OMV Norge, Bernhard Krainer.

OMVs internasjonale idrettssponsing fokuserer på skihopping. Med selskapets avtale med Norge gir selskapet støtte til lokalt næringsliv, samt til å styrke merkevaren på det lokale markedet. Norge er et land med et enormt potensial for OMV. I fremtiden vil OMV-logoen bli profilert på hoppdress og offisielle klær på kvinnelandslaget, mens på gutta vil logoen vises på hjelmer, ski, treningsklær og andre offisielle klær. Samarbeidet innebærer også målrettetsponsing av ungdomsprosjekter i Norge.

Skipresident Erik Røste gleder seg ekstra over at hopplandslaget har fått ny hovedsponsor i god tid foran sesongstart.

- Det er veldig bra, og sikrer forutsigbarhet og langsiktig finansiering fremover for hoppsporten, sier Røste.

Rune Velta

Bakgrunnsinformasjon - OMV og hopp
OMV har vært en teamsponsor for Det østerrikske skiforbundet siden 1989. Et partnerskap med Det tsjekkiske skiforbundet ble innledet i i 2004, etterfulgt av samarbeid med Slovenia i 2005. Det er avgjørende å jobbe med talentene profesjonelt på et tidlig stadium for å sikre suksess i mange år fremover. OMV støtter også bærekraftige prosjekter i disse områdene som skal sikre fremtidige prestasjoner. OMV Move & Jump ble lansert høsten 2007. Dette prosjektet gir ungdom i Romania muligheten til å prøve skihopping, og gir utøvere muligheten til å bli profesjonelle.

2011 ble ytterligere én milepæl markert. OMV inngikk en avtale med FIS om å bli hovedsponsor for den nystartede World Cup for kvinner. I tillegg sponser OMV store internasjonale arrangement som skiflygingsrennene i Kulm, World Cup-finalen i Planica, World Cup-rennene i Holmenkollen og flere skiflygings-VM. Samarbeidet med Norges Skiforbund er det femte med et hopplandslag. Dette gjør OMVs engasjement til å bli det største i verden på hoppsiden.

NTB Scanpix