16 år gamle Anna Odine Strøm er ny på landslaget. (NTB Scanpix)

Kvinnelandslaget hopp

Norges Skiforbund har tatt ut seks jenter på landslaget sesongen 2014-2015.

Det er stort sett de samme jentene som har prestert i World Cup sist sesong som satser mot neste års VM i Falun. Dette er Line Jahr, Maren Lundby, Gyda Enger, Anette Sagen, Helena Olsson Smeby og Anna Odine Strøm.

- Som lag leverte vi bra resultater sist sesong, og vi har tro på at jentene vil utvikle seg ytterligere mot VM i Sverige og årene somkommer. Vi ser nå at rekrutteringsarbeidet rundt jenteprosjektet begynner å gi resultater, med Anna Odine Strøm (16) som nyeste tilskudd i laget. Flere har dokumentert topp fem resultater sist sesong, og muligheten for å få et endasterkere lag er absolutt tilstede. Vi har brukt god tid på å organisasjonsarbeid og planlegging, nå gjenstår det at gjennomføringen blir av samme kvalitet. Vi er ikke i mål, men er godt fornøyde med prosessene, sierlandslagstrener Christian Meyer.

Sportssjef Clas Brede Bråthen gleder seg først og fremst over jentenes fremganger siste året som lag. Han er også godt fornøyd med at jentene går foran som  gode eksempler i treningsmiljøene.

- Jentene er veldig grundige og nøyaktige i treningsarbeidet sitt, og vi er sikre på at denne innsatsen kommer til å løfte oss ytterligere mot målet om å bli verdens beste jentenasjon. Denne delen av hoppsporten er den med aller største potensial for utvikling i årene som kommer, mener Bråthen.

Anette Sagen var gjennom en vellykket skulderoperasjon i april, og har starta opptreninga etter inngrepet. Hun vil få oppfølging fraOlympiatoppen i sesongoppkjøringa og vil ikke være med på de første landslagssamlingene.

- Vi har sammen valgt en løsning som passer Anettes utvikling best fremover, sier Meyer.

Helena Olsson Smeby fra Byåsen IL prioriterer jobb og familie i sommerperioden, men vil knytte seg til landslagsopplegget fra høsten av.

Anna Odine Strøm skal matches gradvis på landslaget. Hun vil ha sin base i NTG-miljøet i Lillehammer, og vil være med på enkelte landslagssamlinger foran sesongen.

Rekruttcampene blir en viktig del og i regi av landslagsledelsen kommende sesong.

Dette er nytt av året.

- Vi planlegger tre rekrutteringscamper, én før ferien og to til høsten. Målet er å sette i gang prosesser som sikrer at rekruttjentene er på et høyere nivå, når de skal starte på videregående skole. Dette blir viktig for oss, og jeg gleder meg veldig til å se oppslutningen, sier Meyer.

Kvinnelandslaget hopp sesongen 2014-2015
Gyda Enger, Hernes IL