Anders Bardal (NTB Scanpix)

Herrelandslaget hopp

Norges Skiforbund har tatt ut seks herrehoppere på landslaget i 2014-2015-sesongen.

- Dette var et greit uttak, og vi gjør ingen store forandringer siden de seks vi har tatt ut er de som over en lengre periode har dokumentert høyest kapasitet. Jeg ser veldig frem til å komme i gang med sesongoppkjøringa. I sommer får vi allerede en forsmak på hvordan vi er i rute når vi skal være med i flere sommer Grand Prix-renn. Jeg vil også understreke at vi kommer til å jobbe tett med teamene, og vi kommer til å sende utøverne som presterer til internasjonale oppdrag. Vi har mange talentfulle hoppere i teamene, og døra er absolutt ikke låst for de nest beste utøverne, sier landslagstrener Alexander Stökl.

Samlingsopplegget bygger på mye av det samme som tidligere år, men det er lagt inn noen lengre samlinger enn tidligere. Blant annet skal herrelandslaget på en 12 dagers samling i mellom-Europa første halvdel av juni.

Sportssjef Clas Brede Bråthen mener det meste ligger til rette for at Norge skal ta tilbake tronen som verdens beste nasjon.

- Vi har seks utøvere på A-landslaget som de siste to sesongene har vist høy kapasitet. Etter en god evalueringsprosess mener vi at vi vet hva som skal til for å ta mer ut av potensialet til våre utøvere, slik vi igjen kjemper i toppen med flere. Anders Bardal har utviklet seg til å bli den mest stabile hopperen i moderne norsk hopphistorie. Bak Bardal og de andre har jeg aldri sett så mange gode unge utøvere. Gjennom kunnskap, grundighet og presisjon skal vi sørge for at disse får de aller beste utviklingsmulighetene. Mye er lagt til rette for dette gjennom våre sterke team, og vi har etter mange års systematisk arbeid opparbeidet de beste hoppanleggene i verden, sier han.

- Etter en sterk sesongavslutning og en god evaluering i våres, er både utøvere og trenere/ledere veldig sultne på å starte jobben med å skape nye uforglemmelige øyeblikk slik at våre stolte tradisjoner videreføres, understreker Bråthen.

Herrelandslaget hopp sesongen 2014-2015
Anders Bardal, Steinkjer Skiklubb/Trønderhopp
Anders Fannemel, Hornindal IL/Lillehammerhopp
Tom Hilde, Asker Skiklubb/Kollenhopp
Rune Velta, Lommedalen IL/Kollenhopp
Andreas Stjernen, Sprova IL/Trønderhopp
Anders Jacobsen, Ringkollen Skiklubb/Flying Team Vikersund

Kvinnelandslaget blir klart om kort tid.

Samlingsplan
Herrelandslaget vil stort sett følge terminlista til rennene i årets sommer Grand Prix hvor det er lagt inn noen treningsdager i forkant/etterkant.

11.-14. mai: Trondheim
1.-12. juni: Mellom-Europa