Maren Lundby

Oppsummering Romania

WC Rasnov i Romania ble nok en god helg for våre hoppjenter, flere barrierer ble brutt og nye steg ble tatt, spesielt for Maren Lundby med sin 2. plass lørdag.

Lundby hoppet inn til karrierens beste plassering lørdag, og søndag der hun endte nummer fem, fattige 0,4 poeng fra pallen. Maren har etablert seg i verdenstoppen, og det er gledelig å se at hardt arbeid over tid gir resultater.

Også 15 åringen Anna Odine Strøm imponerer i enkelthopp, og fikk tilslutt velfortjente World Cup-poeng. Anna representerer en treningskultur som tilhører fremtiden, med sin målbevissthet og enorme treningsiver, er alle muligheter tilstede for å lykkes.

Helena Olsson Smeby gjør ok konkurranser uten å ta ut sitt potensiale, hun gjør likevel en bedre konkurranse på søndag med 9. plass, ikke mange poeng bak pallen. Det sier litt om potensialet hennes. Helena står over WC i Holmenkollen til helga, nettopp for å trene inn mot WC i Falun, helga etter, som er neste års VM-bakke. Hun blir også å se som prøvehopper i WC Trondheim for gutta fredag.

Gyda Enger gjør fine konkurranser begge dager, hun er nå konstant inne blant topp 25, og hennes prestasjoner er stabile. Gydas fortrinn som skihopper er ennå hennes råskap og flyging, derfor vet vi at hun gleder seg til storbakken i Kollen til helga.

Line Jahr, en arbeidsmaur av rang, var nok mest skuffet etter prestasjonene i helga. Hun vet hvilket nivå hun har inne, derfor er det irriterende å ikke få vist det i konkurranse. Ikke så galt at det ikke er godt for noe, er det dette som skal til for å endre det nødvendige frem mot WC Kollen?

Helga sett under ett viser at vi fortsetter å prestere som lag, både i bakken og utenfor, det er viktig for å holde trøkket oppe og at vi fortsetter å injisere positiv energi inn i gruppa. Vi har flere som er i gode prosesser, det gjelder å fortsette jobben, og male på, så er det flere som får oppleve Marens erfaringer fra Rasnov fremover.

I Holmenkollen stiller Gyda Enger, Line Jahr, Maren Lundby og Anette Sagen. Anette ble nummer 3 i helgas NCB renn i nettopp Holmenkollen, det blir spennende å se hennes nivå nå, vi vet alle kapasiteten hun innehar.

Heidi Weng "bøyer seg i hatten",vi sier som Anders Bardal; "vi snur kjerringa" på selveste kvinnedagen 8. mars i Holmenkollen. Kommer du å heier på oss? Vi er klare!

NTB Scanpix