WC Lillehammer

World Cup-sirkuset har igjen forlatt OL byen og det er et helt år til neste gang. Det ligger fortsatt en trolsk stemning over byen som for 20 år siden serverte en av Norges største folkefester, så det er alltid like spesielt å komme tilbake.

Helgen begynte flott med en 5.plass til Line Jahr i World Cup-åpningen for jenter på fredag. De andre jentene fikk det ikke helt til å stemme, men da er det enda viktigere at noen på laget får det til. Veien opp til de aller beste er ikke like lang som det den har vært tidligere, det blir en spennende sesong.

På lørdag lekte vinden bingo i HS138 i Lysgårdsbakkene, og med en solnedgang som matchet noen av de mer spektakulære hoppene fikk vi to omganger. 8 nordmenn kom seg videre til 2.omgang og var med på å understreke at det ikke bare er landslaget som har kapasitet til å henge med i verdenstoppen.
Anders Fannemel var forhåndsfavoritt og levde opp til stempelet da han kun ble slått av Gregor Schlierenzauer som ingen har regnet med så langt i sesongen. En reprise av resultatlista fra 2012, men denne gangen trodde vi virkelig at det skulle bli Fannemels tur til å stå på toppen av pallen. Det er allikevel ingen hemmelighet av vi ønsker å slå de beste, når de er best.

Søndagen kom med nye sjanser, nye muligheter og større forhåpninger. Etter å ha brukt nærmere to timer på å gjennomføre første omgang sa juryen stopp. Fannemel og Bardal ble våre beste og endte på henholdsvis 6. og 7.plass.

Alt i alt har det vært en vellykket helg. Selv om det er frustrerende å se på utøvere som bare får til ett godt hopp eller vinden som ikke spiller helt på lag. Det er godt å se at de nye reglene gjør det mulig å gjennomføre hopprenn til tross for at vær og vind vil noe annet.

Her finner du laguttaket for helgen.

NTB Scanpix