Landslagstrener Alexander Stöckl (NTB Scanpix)

Syv til hoppuken

Norges Skiforbund sender syv hoppere til den tysk/østerrikske hoppuken.

Tre av de norske er debutanter til den prestisjefylte uka. Det er tradisjonelle jule- og nyttårsrenn i Oberstdorf, Garmisch, Innsbruck og Bischofshofen. Etter at Johann Forfang hoppet inn en ekstra plass på kontinentalkvoten under rennene på Rena nylig har Norge maksimalt antall utøvere med i rennene.

- Dette er det sterkeste laget til hoppuken under min ledelse. Målsettingene er at vi skal være på pallen sammenlagt, og det betyr at vi må ha med oss pallplasseringer underveis i rennene. Vi ser veldig frem til disse rennene, og vi har hatt en god sesong så langt, sier landslagstrener Alexander Stöckl.

Anders Fannemel leder årets World Cup så langt, mens Anders Bardal ligger på 10. plass. Dette betyr at begge er forhåndskvalifisert til rennene i Oberstdorf.

Daniel André Tande (20), Johann Forfang  (19) og Phillip Sjøen (fyller 19 år julaften) er alle debutanter, mens Forfang og Sjøen også fikk også sin World Cup-debut i sveitsiske Engelberg i helga.

- Det var en bra debut. Vi fikk prøvd oss på det øverste nivået, og det er kult å være i gang. Ny debut venter oss i hoppuka om noen dager og vi gleder oss. Hoppuken er kanskje det største innen hopp vi kan oppleve omtrent, og dette blir artig, sier Sjøen og Tande.

Tidligere hoppukevinner Anders Jacobsen tok den siste plassen i den norske troppen.

- Jeg hoppet helgas norgescup med høye skuldre, men det var en lettelse å få telefonen fra Alex i helga. Det er dette jeg jobber for, og jeg har hatt flere gode enkelthopp etter rennene på Lillehammer første helga i desember. Jeg reiser heller ikke til hoppuken for komme langt ned på resultatlistene. Målet er å hevde seg blant de beste, sier Jacobsen.

Det norske laget. Fotos: NTB Scanpix

Disse reiser til hoppuken:

Anders Bardal, Steinkjer Skiklubb
Anders Fannemel, Hornindal IL