World Cup-åpning og nye sponsorer

Line Jahr ble beste nordmann i går under World Cup-åpningen for kvinner på Lillehammer.

Hun endte på en sterk 5.plass. Anette Sagen tok med seg en 17.plass og Maren Lundby endte på 27.plass. Gyda Enger kom ikke med til finaleomgangen.

- Det er gledelig å se at avstanden opp til de aller beste ikke er like stor som det den var i fjor, sier Bråthen. - Og 5 plassen til Line er viktig for resten av laget, den bidrar med energi og motivasjon. Det blir en spennende sesong.

Utøverne på dame- og herrelandslagene er nok noe av det som står mest uforandret etter sommeren. Hovedsponsor er byttet ut og med det kom også mange andre endringer: i sommer ble det nemlig klart at den nye klesleverandøren til hopplandslagene kom til å bli Adidas. Kjeden som er i verdenstoppen når det kommer til treningstøy har nå valgt å legge inn en ny satsning på utendørstøy.

- Det er gledelig at vi har med trofaste sponsorer videre og da vi byttet ut vår hovedsponsor gjennom 22 år så åpnet det seg et nytt marked som vi ikke var så klar over og det var det internasjonale markedet, sier sportssjef Clas Brede Bråthen. – I tillegg til de store nasjonale aktørene vi har i RiksTV og Norsk Tipping har vi nå en rekke flotte sponsorer som alle bidrar til å hjelpe våre utøvere i ønsket om å ta ut sine fulle potensialer.

I tillegg har også de internasjonale selskapene Gant, Nammo og Konica Minolta valgt å fortsetter å hjelpe oss med å nå vårt mål om å bli verdens viktigste hoppnasjon. Hovedsponsoren har blitt skiftet ut med det østeriske oljeselskapet, OMV. Det er mulig å si at de nye avtalene gjenspeiler årets representanter i hoppbakken også: Noen har vært med og båret de stolte tradisjonene våre i flere år, andre er utøvere som kommer med ny og spennende energi.

Følg med på NRK kl 16:15 i dag da herrelandslaget stiller med 10 utøvere i det gamle OL-anlegget på Lillehammer.

NTB Scanpix