Anders Jacobsen (Berkutchi.com)

Første renn i Hoppuka

Værgudene er tydeligvis på tradisjonenes side. I går skulle det første rennet i hoppuka gått av stabelen med en rekordtidlig start 4.juledag, men snø og vind ville noe annet.

Takket være kong vinter ble det etter mye om og men avlyst og flyttet til i dag. Schattenbergbakken ba allikevel inn til folkefest og publikum ble stående i timevis mens de ventet på de få hopperne som til slutt slapp bommen.

Den eneste nordmannen som satte utfor var vår forrgie sammenlagtvinner, Anders Jacobsen (06/07). Han smilte og var fornøyd med å ha fått inn enda et "prøvehopp". Gårsdagen var som en eneste lang ”teaser” før dagens konkurranse. Juryen gjorde så godt de kunne, men selv ikke Walter Hofer kan styre været.

Seks nordmenn er i midlertidig klare for knock-out systemet i et av årets høydepunkter, og vi håper av hele vårt hopphjerte at de vinner sine dueller. Tradisjonen tro sitter vi klare foran TV-skjermen, fulle av forventinger og mette på julemat. I år er det vår tur, i år er det på tide at en nordmann troner på topp igjen.

”Akkurat nå opplever vi forholdene som perfekte for oss, det er litt snøvær og vindstille. Vi føler at vi har enkelte utøvere som takler de forholdene veldig godt og som trives i ordentlig norsk vinter.” Sier sportsjef Clas Brede Bråthen.

Skal vi tro TV-bildene NRK sendte over skjermen i nærmere tre timer i går så er det ordentlig ”norsk” vinter i Oberstdorf. Syngende publikummere med nedsnødde skuldre og brede smil, en helt spesiell folkefest.

”Vi ser ikke nødvendigvis på utsettelsen som noe negativt. Som en av de nasjonene som har lengst reisevei, og at den i år ble litt mer turbulent enn vanlig for enkelte, blir det nesten en fordel for oss. Vi får en ekstra dag på oss til å få reisen 'ut av kroppen'.” Sier Bråthen. La oss håpe han har rett.

Adventstiden er over, så nå begynner ventetiden på noe helt annet: Hvem blir årets vinner av Hoppuka? Blir det vår mann i gult eller en outsider?

Følg oss på instagram @norhopplandslaget eller på facebook.com/hopplandslaget for oppdateringer mellom slagene!

NTB Scanpix