Line Jahr (NTB Scanpix)

WC Zao/OL-uttak

Betraktinger fra helgas verdenscuprenn og OL-uttak for kvinner fra landslagstrener Christian Meyer.

Dette var en helg det var knyttet mye spenning til ettersom det var siste mulighet til å vise seg frem før OL uttaket som ble innstilt til Olympiatoppen mandag 20. Jan.

Det var også en god mulighet til å se hvordan laget jobbet sammen under press, der utøverne visste at ikke alle fem kunne bli tatt ut til OL. Det er ikke lett når det er mye som står på spill, men for dette jentelaget virket det som om det var det.

All honnør til jentene og støtteapparatet, som levde opp til våre lags målsettinger:
- Unne og beundre
- Best forberedt
- Råskap på trening og i konkurranser

Det var vanskelige forhold begge renndager i Zao, og det ble kun kjørt én omgang hver dag. Det var mye venting, inn og ut av bommen, til dels mye snø og vind, som krevde mye fra utøverne, og det var veldig interessant å se hvor dyktige de norske var til å gjøre samme forberedelser gang på gang, og holde fokus på seg og sitt, selv om konkurransen varte i flere timer, med utallige utsettelser. Way to go!

Maren Lundby viste vei på lørdag og klinket til med 4.plass, hun fikk søndag besøk av to til på topp 10, Helena som delte 4.plassen, og Line som ble på 8.plass. Anette og Gyda var også inne i finaleomgangen.

OL laget består av 3 jenter, Maren Lundby, Helena Olsson Smeby, og Line Jahr, som alle tre har innfridd resultatkravene til Olympiatoppen flere ganger denne sesongen, og var relativt klare etter søndagens renn.

Både Gyda Enger og Anette Sagen har hatt gode plasseringer i henholdsvis WC og COC, men har vært mer ustabile enn sine lagvenninner.

Det er spesielt å ikke ta ut Anette, som i en årrekke har vært vår klart beste kvinnelige skihopper. Etter at det ble WC for jenter, har nivået steget betraktelig for hvert år. Når hun da har slitt med skader i siste del av fjorårssesongen og i hele sesongen med OL forberedelser, er det vanskelig selv for henne å henge med.

Dette er jo selvfølgelig ikke bare kjipt for Anette, men også for laget, for en Anette i form ville jeg ikke byttet ut med noen.

Sara Takanashi er verdens klart beste kvinnelige skihopper. Vi har fremdeles igjen noen trappetrinn før vi kan fighte om seieren i WC konkurranser, men vi haler innpå hver helg. For våre jenter handler dette mest om å bygge selvtillit, og å skape hemningsløs tro på å lykkes. Dette bør øves på hver dag, i hver treningsøkt, i hvert eneste åndedrag. Så sterkt må ønsket om å bli den beste være.

Er troen på å lykkes sterkere enn frykten for å mislykkes, vil jentene klare å frigjøre enda mer og fighte om pallplasser og seier.

Vi er på vei, og ser oss ikke tilbake.

NTB Scanpix