Maren Lundby (NTB Scanpix)

Reisebrev fra Russland

Vi satte snuta østover mot Russland på nyttårsaften, etter noen dager hjemme med julefeiring.

Nyttårsaften ble feiret med en ”bedre” middag, på hotel Skypoint ved flyplassen i Moskva. Selv om vi ikke ble spesielt imponert over den russiske rødvinssausen, som ble ett kapittel for seg selv denne kvelden. Etter å ha sett ett par raketter ved midnatt tok vi kvelden, for reisen videre til Tsjaikovskij fortsatte tidlig første nyttårsdag.

Etter mange timer på reise ankom vi etterhvert Tsjaikovskij. Hotellet lå bare 200 meter unna hoppbakken, så vi hadde en perfekt beliggenhet i forhold til fasiliteter. Dessuten var hotellet relativt imponerende i seg selv, som et gigantisk toppidrettsenter. Det satses i Russland mot begivenheten i februar, kan vi konstatere.

Gjengen på flyplassen

Fredagsmorgen var vi klare for offisiell trening, og kulda som var meldt slo inn for fullt. I snitt lå vel tempraturen ned mot -25 på konkurransedagene våre. Men vi var godt forberedt på det kalde været, så det ble ikke noe problem for vårt lag. Spesielt Maren fikk en meget god start i bakken, og imponerte med å bli nummer to i andre treningsomgang.

Maren og Gyda fornøyde med karierebeste

På ettermiddagen var vi klare for den første worldcup konkurransen, der overrasket Gyda hvertfall seg selv og sikkert andre med karrierebeste og ble nr. 6. Maren også gjør karrierebeste med å bli nr 8 etter hopping hun selv ikke var 100 prosent fornøyd med selv, så det er bare å glede seg til toteningen får ut makshopp! Helena gjør ett godt første hopp og ligger på femte plass etter første omgang, men bommer litt i andre og faller ned på lista og blir nr 19. Line gjør ett bedre siste hopp og hopper seg opp til en 14 etter andreomgang.

Helena og Line tapet seg for kulda

Lørdag var det klart for nytt renn i det kalde russiskes skoger. Denne dagen ble Maren beste norske med 12. plass, etter hopping hun selv var mer fornøyd i forhold til gårsdagen. Line tar nok en 14.plass, med nok ett godt hopp i andre omgangen, vi gleder oss stort til Line bikker litt mer over skia, da blir hun en hard nøtt å slå. Gyda gjør sitt nest beste resultat i wc renn med en 16.plass, en god helg for Hernesingen som har tatt noen steg i konkurransemessig i helgen. Helena hopper seg opp en plass fra gårsdagens resultat og blir nr 18, vi husker Helenas gode resultater fra Hinterzarten så vi vet at kapasiteten hennes er meget god, selv om det ikke ble helt uttelling i helga. Som lag gjør vi gode resultater, vi vet at potensialet er der hvertfall. Vi gleder oss stort for fortsettelsen av sesongen!

NTB Scanpix