Maren Lundby (NTB Scanpix)

Tar nye steg mot toppen

Etter ei skikkelig vinterkuldehelg i flotte omgivelser i WC Tchaikowsky viser for alvor at våre jenter har tatt steg mot verdenstoppen som lag.

Landslagstrener Christian Meyer oppsummerer oppholdet:

- Det er ikke vanskelig for en trener å skjønne at noe er i «gjære» når man opplever lagets arbeidsmoral og teamspirit. Fokuset ligger på prestasjon, hvordan forbedre seg vs hvordan de ligger an på resultatlista. Jentene unner hverandre å prestere, det er tydelig og ekte, og det er ikke gjort over natta å komme dit. Dette har vi jobbet lenge med, og de er blitt gode til det. På bommen er de alene, men også det er enklere når man vet at laget står samlet ved exitgate og heier hverandre frem.

Forrige gang i Hinterzahrten var det Helena som stod for de beste prestasjonene, denne helga var det Gyda og Maren som gjorde karrierebeste. Line jobber hardt og målbevisst, hvem vet hva som skjer ved neste korsvei? Det vi derimot vet er at disse jentene har et solid treningsgrunnlag over tid, og de har tatt brorparten av trappetrinnene som kreves for å prestere på internasjonalt nivå. Nå begynner også selvtilliten å komme, da vil topphoppene som kreves for å nå en pall eller å vinne hopprenn være innen rekkevidde. Ingen av jentene har vist hopp i konkurranse som ligger på seiersnivå ennå, men grunnlaget og prosessen for å nå dit, peker i den retning.

Gratulerer til jentene for en helg med gode prestasjoner, og til støtteapparatet som gjør en meget god jobb, Per Elias Kalfoss, Lars Haugvad og Rune Rebne. De er ved siden av utøverne de viktigste brikkene i dette systemet.

Vår oppgave fremover blir å holde trøkket og sulten oppe, vi er på ingen måte i mål, ennå skal gærningblodet bruse hardere, vi skal videre - vi skal vinne!

Og det tror jeg at vi klarer

NTB Scanpix