NTB//Scanpicx
Robert Johansson (NTB//Scpanpix)

Fremtidshåpene

Våre største OL-håp er hjemme og trener, men gutta i Kulm viser at det er mange som kjemper om en plass på OL-laget...

Siljes hoppblogg:

Hvis du noensinne har vært i Vikersund Hoppsenter, der "storbakken" og skiflyvningsbakken står side om side, så skjønner du hva jeg snakker om når jeg kaller skiflyvning for skihoppingens storebror. Og i dag står alle våre seks utøvere på toppen av verdens femte største skiflyvningsbakke: Kulm.

Og at hoppsporten er en ekstremsport, det fikk vi virkelig se et eksempel på i går da en av verdens mest rutinerte og merriterte utøvere falt. Fallet til Thomas Morgenstern er kanskje det styggeste fallet hoppsporten har sett siden Rolf Åge Berg falt i den samme bakken i 1986.  Det er i de største bakkene at de små marginene får de alvorligste konsekvensene.

Allikevel er det ikke det jeg vil fokusere på i dag, selv om jeg krysser fingrene for at den østerriske stjernen blir å se i hoppbakken igjen. I dag vil jeg bare si til alle dere der ute som tviler eller tror på norsk hoppsports fremgang, at ingen av de seks utøverne våre i dag en gang var en del av troppen under VM i Oslo i 2011. Og at i Østerriske Kulm i dag så er 15% av hopperne som starter i rennet representert med det norkse flagget på hjelmen!

Selvfølgelig er det godt å se de "gamle" gjøre det bra i renn, men det føles like godt å se nye utøvere imponere. Slik Daniel André Tande gjør, som i går kvalifiserte seg til sitt første World Cup renn, og gjør sine første hopp i en skiflyvningsbakke. Det ble med andre ord brutt både en og to barrierer på en helt vanlig fredag. Og er det ikke det som gjør hoppsporten så spennende og spesiell?

Så i dag krysser vi fingrene våre for fremtidshåpene innenfor Norsk hoppsport. Vi er kanskje ikke de største favorittene i dag, men det er ingen tvil om at vi har alle forutsetningene på plass til å kunne bli det fremtiden.

NTB Scanpix