Helena Olsson Smeby (NTB Scanpix)

Greit fornøyd med sesongstarten

Etter to verdenscuphelger (Lillehammer/Hinterzarten), er landslagstrener Christian Meyer godt fornøyd med resultatene så langt.

For første gang var det seks norske jenter med i et verdenscuprenn i utlandet.
I helgas to renn i Hinterzarten, er fjerdeplassene til Helena Smeby Olsson som seier for både Helena og laget. 30-åringen leverte karrierebeste i verdenscupen etter at hun imponerte alle i bakken.

- Jeg er utrolig imponert over Helenas innsats. Hun har virkelig etablert seg i verdenstoppen på rekordtid, og har egentlig vært kjempeflink i bakken i alle rennene i år. Prestasjonen hennes i Hinterzarten er også over forventing, men vi visste at potensialet var der, sier landslagstrener Christian Meyer.

Olsson Smeby fra Byåsen IL/Trønderhopp vant fredagens kvalifisering, og var blant verdens beste i hele helga. Landslagshopperen bestemte seg i sommer for et comeback i OL-sesongen. I november fikk hun formelt landslagsstatus. Etter en sterk 13.-plass på Lillehammer og to fjerdeplasser i helga, er hun på kort tid blitt Norges beste kvinnelige skihopper.

Helena Olsson Smeby. Her sammen med Christian Meyer.

- Det har gått over all forventning. Målsettingen var ikke i nærheten av dette foran helga. To fjerdeplasser forteller at jeg kan være med og kjempe med de aller beste, sier Smeby selv.

Maren Lundby var best av de norske på Lillehammer, men i Hinterzarten viste både Gyda Enger og Line Jahr frem svært gode takter i enkelthopp.

- Det er også veldig artig at det er flere av jentene som viser at de kan være på samme nivået som Helena. Vi er et helt lag som kan slå til, og resultatene så langt inspirerer stort. Vi tror fremgangene komme til å fortsette i 2014. Maren Lundby, Gyda Enger og Line Jahr har hatt flere gode hopp så langt i sesongen. 15 år gamle Anna Strøm klarer å kvalifisere seg for rennet begge dager, og er nær finaleplass. Dette lover godt for fremtiden, sier Meyer.

Anette Sagen har også vist enkelthopp av god kvalitet, men har ikke fått full uttelling så langt i verdenscupen. På Notodden lyktes hun bedre med to seiere i COC. Selv om nivået i COC er lavere, så var det et brukbart startfelt på Notodden for en uke siden.
- Hovedprioritet for Anette fremover vil være trening på hjemmebane. Vi vet alle hva Anette kan være i stand til når hun får ut sitt potensial. Derfor er det viktig for henne nå med en lengre treningsperiode for å få hevet det fysiske nivået. På den måten kan hun klare å prestere på det nivået hun selv ønsker…i toppen, sier Meyer.

NTB Scanpix