Lysgaardsbakkene er klare til bruk.

Klart for World Cup Lillehammer

Snøforholdene i både hoppbakken og på nye Birkebeineren Skistadion ble i dag godkjent av Det internasjonale skiforbundet (FIS) foran World Cup i nordiske grener i Lillehammer 6.-8. desember.

Det var arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund som formelt avholdt snøkontrollen i ettermiddag. Selv om det ikke i dag er noe natursnø i noen av anleggene har arrangørene klart å produsere nok snø til å sikre gjennomføring av rennene.

I tillegg til et snølager har det spesielt de siste ti dagene blitt produsert snø som sikrer gjennomføring av World Cup. Hoppbakken har allerede blitt brukt i noen dager, mens det planlegges trening i de nye langrennsløypene fra begynnelsen av neste uke for World Cup-løperne i både langrenn- og kombinert. Frem til neste uke skal det også produseres mer snø.

- Vi har nådd nok en milepæl på Lillehammer. Kulda kom sent, men veldig godt. Det er ikke til å legge skjul på at vi begynte å bli bekymret når ikke kulda kom, men vi har klart det igjen. Takket være kjempeinnsats og gode råd fra FIS, Norges Skiforbund, kommunen, anleggseier og andre aktører. Frivillige og andre har jobba dag og natt siste halvannen uke for å få dette til.  Jeg er så imponert over innsatsen som er blitt lagt ned. Når verdens beste langrennsløpere og kombinertløpere kommer til Lillehammer neste uke kan vi tilby fullverdige distanser slik som vi alle ønsker oss. Hoppbakken er allerede blitt testa ut av noen av Norges beste hoppere, på trening og vi har fått meget gode tilbakemeldinger om forholdene i bakken, sier daglig leder for World Cup Lillehammer, Eiliv Furuli.

Birkebeineren Skistadion var OL-arena for langrenn og skiskyting i 1994. I 2012 og 2013 ble anlegget ombygget og utvidet til World Cup 2013. Det er første gangen Lillehammer er verdskap for en komplett nordisk helg. De siste årene har det vært avholdt både World Cup-renn i hopp og kombinert, men i år kommer langrenn inn på programmet for første gang siden 2002.

NTB Scanpix