Ole Marius Ingvaldsen (NTB scanpix)

Uttak Klingenthal

Norges Skiforbund Hopp sender seks utøvere til World Cup-åpninga i tyske Klingenthal.

Årets World Cup starter i hoppsportens mekka. Flere tusen tilskuere er ventet til helgas åpningsrenn på grensen til Tsjekkia. Det norske landslaget har ladet opp denne uka i Midtstubakken med is- og plastunderlag. Tyskerne er kanskje den eneste nasjonen som har fått enkelte treningshopp med snø foran sesongstarten ettersom arrangørene har lagret snø over sommeren.

Landslagstrener Alekander Stöckl er veldig spent på hva nordmennene kan prestere i åpningsrennet.

- Det er alltid spennende med World Cup-åpning, men hvis gutta er på det nivået vi har sett på trening siste ukene så bør vi være godt fornøyd. Og da skal vi være med og kjempe i toppen, sier Stöckl.

Det er kvalifisering fredag, lagkonkurranse lørdag og individuelt renn i storbakken i Klingenthal.

Sportssjef Clas Brede Bråthen legger heller ikke skjul på at han er spent.
- Vi stiller med det beste laget vi har for øyeblikket, og føler vi er godt forberedt. Jeg vet at vi skal klare å bite godt fra oss hvis gutta leverer på hva de er gode til. Vi gleder oss til å komme i gang, og spesielt i et anlegg det tidligere ikke har vært vinterhopping på denne tiden av året, sier Bråthen.

Siste: Torsdag 21. november: Andreas Stjernen prioriterer trening på hjemmebane foran deltakelse i World Cup-åpningen. Plassen til Stjernen vil ikke bli erstattet.

Norske deltakere:
Anders Bardal, Steinkjer Skiklubb/Trønderhopp
Anders Fannemel, Hornindal IL/Lillehammerhopp
Tom Hilde, Asker Skiklubb/Kollenhopp
Andreas Stjernen, Sprova IL/Trønderhopp (står over)
Rune Velta, Lommedalen IL/Kollenhopp
Ole Marius Ingvaldsen, Steinkjer SK/Trønderhopp