Clas Brede Bråthen (NTB scanpix)

- Kan bikke begge veier

Sportssjef Clas Brede Bråthen stresser ikke resultater ennå, men gleder seg enormt til lørdagens World Cup-åpning i tyske Klingenthal.

Det er bare minutter til lagkonkurransen er i gang i Tyskland. Bråthen har sett frem til starten i flere måneder. Her er sportssjefens betraktninger rett før det braker løs:

- Vi har sett at kapasiteten til gutta er der den skal være. Det er blitt lagt ned en stor jobb etter en god plan, og vi går inn i sesongen med en hvis posisjon trygghet. Planen er at vi skal prestere på topp i Hoppuka, OL og i skiflygings-VM. Derfor kan helgas resultater bikke begge veier. Dersom det bikker den svakere veien, så kan kanskje resultatene bli oppfattet som mye svakere enn det vi vet vi er gode for. Toppformen til gutta er nødvendigvis ikke på plass i dag, men jeg håper selvfølgelig at vi kan vise at vi henger med de beste i helga.

Vi har sett at Fannmel allerede (fredag) kan kjempe med de beste. Bardal har vært hakket vassere i sesongoppkjøringa, og blir nok vanskelig å slå på en god dag i vinter. Hilde har vært ok så langt i sesongoppkjøringa, men mangler litt før han får ut de beste hoppene. Ingvaldsen har så langt vært den store positive overraskelsen. Han har aldri vært på et så høyt nivå. Dette forteller også at den nye teamstrukturen fungerer bra, som igjen alle de unge lovende talentene kan nyte godt av fremover.

Nivået i internasjonal hoppsport har aldri vært høyere. Det er syv-åtte nasjoner som kan vinne World Cup-renn, og dette har aldri skjedd før. Stornasjoner som Polen, Østerrike, Tyskland, dels Slovenia og vi har minst tre hoppere som kan være med i toppen. Det er fantastisk at cirka 15 utøvere kan vinne et World Cup-renn.

Det norske hoppublikumet forventer at vi alltid skal være i toppen, aller helst vinne. Jeg er glad for alle forventningene, og dette bruker vi positivt inn i laget. I helga drømmer jeg selvfølgelig om en start slik at vi stryker folks forventninger til oss.

Foran årets sesong har vi ikke fått utnytta toppanleggene i Norge siden det ikke har vært en lengre kuldeperiode før denne uka. Men denne fordelen kan vi utnytte frem mot Hoppuka. Den siste uka har melding etter melding tikket inn på telefonen om at snøproduksjon er i gang flere anlegg. Ikke noe mer gleder meg mer enn dette. Dette er rett og slett fantastisk.

Og hoppsjefens tips i helga?
De som har fulgt mine tips og råd inn mot Norsk Tippings spill har ikke blitt rike så langt, så jeg velger å avstå dette.

NTB Scanpix