Sesongåpning BUFF NC

Til helgen er det sesongåpning i Vikersund, og vi har spurt hovedtrenerne i våre team om forventningene til helgen og til årets sesong.

Forventninger til sesongåpningen - Trønderhopp

Sesongoppkjøringa har gått helt etter planen for vår del. Vi har hatt en rolig sommer hvor vi har hatt fokus på hard trening og fortsatt jobben med å få et samlet team. Det er en utfordring når vi er 40 hoppere fordelt på tre grupper og landslag, men slik jeg ser det har vi hatt fin utvikling på begge deler gjennom sommerhalvåret og jeg er veldig fornøyd med der vi står nå rett før sesongen. Trønderhopp står som et samlet team og guttene er sultne og gjør så godt de kan, selv om det fortsatt er en del rusk i maskineriet… Av høydepunkter i oppkjøringa nevnes samlinga i Oberstdorf som høydepunktet for elitegruppa.

Nytt i år er at Olympiatoppens nye toppidrettsenter for Midt-Norge åpnet. Det har gitt oss noen utfordringer, men flest muligheter. Vi har nå fått samlet teamet til en fastlege og faste fysioterapeuter. Veldig greit selv om vi tidligere heller ikke har sprunget ned dørene til lege og fysio. I sommer og høst har vi kun hatt mindre skader og skavanker. Alle har jo sitt å slite med, men ingen har vært spesielt langvarig ute med skade.

Målene for NC-Vikersund er litt diffuse resultatmessig, men ganske klare prestasjonsmessig. Det er alltid vanskelig å spå resultater og spesielt i åpningshelga. Vi har kun fokus på hva som skal utføres og vi har ganske klare forventninger til hva hver enkelt skal utføre. Så får vi se hvor langt det holder, men vi er offensive og har trua!

De neste ukene etter Vikersund handler det for oss om å få hoppet en del. Vi har ikke mange hoppene på snø og det gir for noen litt ustabilitet i hoppinga ennå.

Vi gleder oss til vinterstarten!

Henning Stensrud, trener Trønderhopp

Lillehammerhopps forventninger til årets sesong:

Med under en uke igjen til sesongstart har vi endelig fått snø under skiene. De første øktene har gått fint, og vi er godt i gang. Sommeren og høsten har vært benyttet til grunntrening. Vi har nedprioritert konkurranser, og lagt stor vekt på testing, planlegging og gjennomføring av trening for å forbedre faktorene som er viktigst for skihoppere. Dette har vært en spennende og lærerik prosess, og vi er spente på å se hvordan dette slår ut når konkurransesesongen starter. De aller fleste av utøverne har hatt betydelig framgang på de fysiske testene, og innsatsen og innstillingen i treningsarbeidet har vært meget bra.

Vi mistet dessverre et av våre sterkeste kort i sommer, da Kenneth Gangnes var uheldig og røk korsbåndet igjen. Kenneth er likevel ved godt mot, og forbereder seg på å komme sterkt tilbake nok en gang. Mot slutten av plastsesongen var vi i tillegg plaget av flere småskader. Vi tror dette kom av hard trening og fandenivoldsk innstilling. De siste ukene har dette heldigvis ordnet seg, og i dag er vi friske og raske

Med utgangspunkt i arbeidskravsanalysen vi har utarbeidet for hopp samt utøvernes kapasitetsprofiler og utvikling, forventer vi at de aller fleste vil oppleve framgang denne sesongen. Vi har som mål at jentene våre skal være med å kjempe om topplasseringer i WC. Vi tror også av noen av våre etablerte mannlige utøvere kan ta steget opp på øverste nivå denne sesongen, dvs at de stabilt kan forventes å ta WC poeng. I tillegg til dette håper vi at noen av våre yngre utøvere stabiliserer seg i toppen av eliteklassen i landet.

Hva kommende helg angår forventer vi å være med å kjempe om topplasseringer i alle klasser. Med et begrenset antall hopp i kroppen er vi likevel spente på hvordan kommende helg vil fortone seg.

Thomas & Jermund

Flying Team Vikersunds forventninger til helgens renn

Sesongoppkjøringen i FTV har vært bra. Alle har fått trent bra. Testene viser også at vi utvikler oss.

Skadesituasjonen:
Har hatt ei skade den siste tiden på Edvart Myrvang Bakke, men han hopper nok i Nc Vikersund. Ellers er alle friske og raske;)

Forventninger til åpningsrennet?
Alltid spennende det første rennet på snø, dette blir jo også et viktig renn med tanke på uttak både til WC, COC og FIScup.. Jeg håper det blir to rettferdige hopprenn der bestemann vinner :)

Mål for helga?
Målet for helga er at gutta gjør det beste de kan. Klarer de det så tror jeg de kan bli å regne med

Jan Ottar Andersen

Kollenhopp - forventninger til sesongen 2013/2014:

Kollenhopp har en stor men ung tropp til NC også denne sesongen. Snittalderen er på under 21 år. Da har vi en gammel ringrev på 32 som drar opp snittet kraftig. Dette betyr også stort sprik i nivået innad i teamet. Vi tror det å holde seg til sin prosess vil gi suksess. En ung utøver som nettopp har kommet fra RC kan vi ikke forvente, og har ingen intensjon om at skal følge en rutinert meritert utøver. Likevel er det gledelig å se at de rutinerte utøverne som nå har jobbet hardt over flere sesonger viser vei for de yngre.

Gjennom Wang toppidrett får mange av våre utøvere kyndig veiledning på basistrening av Eirik Hole (Wang og OLT). Magnus Brevig (NSF-hopp) gir våre utøvere på Wang teknisk veiledning så ofte han har mulighet. Dette har fungert meget bra så langt denne sesongen. Tilbudet på Wang har tatt form og det er et tett samarbeid mellom team og skole vi har stor tro på for fremtiden.

Vi har i resursperioden fått gjort det vi ønsket av trening. Våre utøvere har gjennom tester vist at de har økt sin kapasitet i forhold til arbeidskrav betraktelig. Vi har derfor stor tro på at de vil prestere på et høyere nivå en hva de har gjort tidligere.

To av våre beste hoppere, Phillip Sjøen og Bjørn Einar Romøren, slet lenge med skader i sesongoppkjøring. Begge er nå tilbake og viser at de slettes ikke har ligget på latsiden. Tvert om har de jobbet veldig bra og fått på plass faktorer det er lett å ta for lett på i en skadefri treningshverdag. Med flere hopp tror vi de vil prege resultatlister utover vinteren. Bortsett fra disse to har vi hatt lite skader denne sesongen. Det har inntruffet snev av såre rygger, knær og legger. Vi mener vi da har tatt smarte valg som har gjort at vi med få unntak har fått gjort som planlagt.

Til helgen er det NC start. Vi har fått hoppet mye gjennom høsten og helt frem til snø. Vi forventer derfor at våre utøvere skal prestere opp mot det beste av hva de har gjort på trening den siste måneden. Gjør de dette har vi utøvere som skal kjempe om topplasseringer i alle klasser.

Roy Erland Myrdal

Kollenhopp