Sommerhilsen fra Mette

"Et ønske om en god sommer!

Nå har vi hatt en forsmak på sommeren en god periode, og la oss håpe at sommeren ikke er brukt opp.. Og samtidig som vi kan kose oss med sol og varme, lade batterier og nyte alt det fine sommeren har å by på. Og så er vi for hver dag som går, litt nærmere vinteren og en ny skisesong. Det passer jo fint for oss skientusiaster som liker snøen, men la oss nå ha fokus på den fine tiden som er i vente.

Sett fra et skikretsperspektiv er det nå det bygges gode relasjoner, lages gode planer og bygges gode plattformer for gode møteplasser, samlinger, treninger og konkurranser til vinteren kommer. Og den jobben er viktig folkens. Forrige sesong er historie og framtiden starter i dag, og det er den vi kan gjøre noe med.

Nye barn og unge kommer inn i skifamilien, nye mål settes, nye tillitsvalgte og ansatte kommer til, anlegg skal ordnes, trenere skal kurses, vi skal ta vare på de utøverne, tillitsvalgte og ansatte vi har på alle nivåer, vi skal skape god og sunn aktivitet, vi skal ha mange gode og glade skiløpere, vi skal ha flest mulig lengst mulig og vi skal bli best mulig. Litt av noen krav som stilles og mye vi skal gjøre, men det er jo det som gjør det gøy å være med på dette – nettopp fordi vi kan være med på å gjøre en forskjell for noen som har lyst til å være med skifamilien – utfra sine forutsetninger og sine ambisjoner. Og det skal vi lykkes med sammen!

Siden sist har det vært stor aktivitet i skihedmark. Mange gode planer er lagt for neste sesong, og mye av planene er alt i gang. Håper du er flittig bruker av våre infokanaler, så du er oppdatert om hva som skjer.  Undertegnede har hatt gleden av å representere Hedmark skikrets på Skitinget i Trondheim sammen med en delegasjon fra Hedmark. Spesielt for årets Skiting var at vi skulle vedta en skireform – innføringen av skiforbundets utviklingsmodell – SUM. Denne vil dere bli kjent med gjennom tiden som kommer, men arbeidet med den nye utviklingstrappa skal prege alt arbeidet som gjøres i norsk skisport de neste 4 årene. Kort fortalt går det ut på at utøveren er i fokus, og ansvar for å tilrettelegge for utøveren på alle områder er fordelt mellom forbund, krets og klubb. Områdene det skal fokuseres på er utøver, anlegg, arrangement, trener, opplæring/ utdanning, kommunikasjon, økonomiske rammevilkår, internasjonalt arbeid og samhandling. Det blir utarbeidet konkrete forslag til handlingsplaner for krets og klubb, som gjør at det er greit å implementere arbeidet. Kretsen skal jobbe med det i tiden som kommer, men vi skal ikke slippe fokus fra det vi driver med i hverdagen. Mye av det vi gjør i dag er arbeid som skal videreføres også inn i den nye modellen. Og som sagt – det vil bli oppfølgning av dette både fra forbund og krets. Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.

Det har vært mye snakk om frafallet i idretten, og det er noe vi må ta på alvor, også i skisporten. Hvorfor velger så mange å slutte på ski? Er det for mye prestasjonsjag og høye krav? Og hvis det er det – hva kan vi gjøre for å endre det? Ta vare på ungdommene – tenke nytt ifht verv og oppgaver ungdommene kan få. Bruke de i trenerrollen kanskje? Vi kommer litt tilbake til dette utover høsten.

Foreldrerollen har det også vært snakket mye om. Vi er invitert med idrettskretsen og noen andre særkretser, til å jobbe litt med dette framover. Viktig tema, som aldri blir feil å sette på dagsorden. Dere skal få info etter hvert.

En sak som har versert veldig mye i mediene siste tiden er åpenhet saken i norsk idrett. Norges Skiforbund har spilt med åpne kort ifht media, og kommet med den informasjonen som er etterspurt. Det har resultert i at interessen for NSF ikke er stor fra media sin side. Saken er viktig for idretten og har kanskje satt verdigrunnlaget til norsk idrett i et litt spesielt lys. Det er viktig at vi hele tiden minner hverandre på at idrettens gode verdier, som er glede, helse, ærlighet og fellesskap alltid skal være i fokus og prege alt arbeid vi gjør. Så får vi håpe at idrettsbevegelsen ikke taper på en slik sak, men at det setter fokus på å lage gode rutiner for unngå slike oppslag i framtiden.

Sommer betyr ferietid, og ferie er å gjøre noe litt annet enn i hverdagen. For noen er det hjemmeferie, for andre går turen et eller annet sted, og mange velger en kombinasjon. Uansett har du sikkert et mål eller flere for ferien – både slappe av, og jeg regner med at mange også har tenkt å være litt aktive. Aktivitet er så mangt, og for skiløpere kan det være lurt å la treningen inneholde noe annet enn den gjør resten av året.

Jeg vil benytte anledningen til å ønske deg en riktig god sommer. Nyt den fordi du fortjener det! Tusen takk til alle dere der ute som bidrar med innsats gjennom hele året for at barn, unge og voksne skal få kose seg med sin skiaktivitet – det er behov for full ladet batteri til høsten, så bruk sommeren godt!

Sommerski hilsen fra Mette"