Et blikk på årets kombinertsesong

Hva er kombinert?

Her kombineres noe så unaturlig som å sette utfor en bakke med skiene låst fast i to rette spor som ender opp i intet å utøverne våre blir kastet ut i det store intet. Etter en stilrent hopp som avsluttes med et fjellstøtt telemarksnedslag til 20 i stil, byttes hoppskiene ut med langt lettere og spinklere langrennski og en tettsittende skidress og lua tredd godt nedover øra. Her skal det gås….. Opp en bakke og ned en bakke, hvem kommer først ut av skogen, hvem har det bredeste smilet og hvem vinner spurten?

Jeg mener at det er likegyldig. I kombinert er alle vinnere. Hver eneste dag, uavhengig om det er trening eller konkurranse, så mesteres ulike stilarter og skiferdihetene utvikles.

Tar du turen inn på en skilekarena så består denne nesten bare av kombinertutøver, det hoppes på ski og gås på ski hele tiden. Og så er det noen som ønsker å måle litt krefter mot jevnaldrene og eldre. I år har vi vært 59 deltagere på kretsrenn, hvorav 14 var jenter. Det har vært arrangert 3 kretsrenn i år.

I tillegg har våre yngste levert sterke resultater resultater i Kombilekene på Tolga,  Solan Gundersens Vinterleker og Hovedlandsrennet på Fauske/ Rognan.

Mer om disse rennene finner du her:

Vi hadde også en flott gjeng som var i Trondheim på FIS Youth cup, der mange markerte seg sterkt. Hanna Midtsundstad og Gyda Westvold Hansen vant renn i sine klasser. Utfyllende informasjon finnes her:  http://www.skiforbundet.no/hedmark/nyhetsarkiv/2016/2/tilbakeblikk-fra-granasen-fis-youth-2016/

Hedmark begynner også på nytt å få utøvere som krysser landegrenser for å konkurrere i idretten vår. Mari Leinan Lund representerte Norge på Youth Cup i Haracov og tok med seg en flott tredje plass hjem.

Simen Tiller, Truls S. Johansen og Ole Martin Storlien er ute å gjør seg bemerket i COC.

Og endelig har kvinnene fått sitt offisielle NM. Dette ble arrangert på Tolga, og Hanna Midtsundstad fra Vaaler If ble den første offisielle Norgesmester for kvinner i Kombinert. Fulgt av Anna Odine Strøm og Gyda Westvold Hansen.

I senior NM tok Truls S. Johansen en 9. Plass og Ole Martin Storlien en 14. Plass i den individuelle konkurransen. Mens på lagkonkurransen ble det 5. Plass på Simen Tiller og Truls S. Johansen.

I jr Nm fulgte Hanna Midtsundstad opp og vant foran Tonje Bakke fra Elverum.

Kombinert har også fått ny Sportsjef nå i vår, og det er gledelig at det ble en Hedmarking. Gratulerer og velkommen til Ivar Stuan. http://www.skiforbundet.no/kombinert/nyhetsarkiv/2016/4/ny-sportssjef-i-kombinert/

Kombinertkomiteen i Hedmark Skikrets vil med dette takke alle utøvere, foreldre trenere og alle andre som står på for idretten vår for nok en begivenhetsrik vinter. Selv om værforholdene ikke alltid er på vår side er kombinertfamilien like blid.

Vi ønsker dere alle en variert og god sommer. Og husk at det er mange flotte arenaer vi kan møtes på frem mot neste vinter.

Roar Nordsveen

Kombinertkomiteen- Hedmark Skikrets.