Mette hilser til skifolket!

Oppdatering fra Skifylket Hedmark

Hei skivenner!

En stund siden siste oppdatering, så her kommer litt oppdateringer og info.

Det har vært, og er fortsatt en spesiell vinter værmessig  - mangel på snø,  for mye kulde,  tidvis mye regnvær og mange varmegrader har skapt utfordringer ifht mange ulike skiarrangementer. Men når det er sagt er det jammen gjennomført mange fine skiaktiviteter også. Jeg kan kort oppsummere noe av det jeg har vært med på de siste ukene. Hopprenn i Lierberget var min debut på lokalt hopprenn. Mange flinke unger og ungdommer og Lierberget som en flott ramme for arrangementet og med utrolig mange muligheter – både for hopp, kombinert og alpint.

Kombilekene på Tolga var mitt første kombinert renn. Nok et anlegg som ga en flott ramme for et fint arrangement – både i hoppbakken og for langennsdelen. Stor deltakelse fra hele kretsen og også fra andre kretser, og det er bra
J. NSF som arrangør av leken ga veldig gode tilbakemeldinger for arrangement, alt opplegg og et flott anlegg.

Alt ligger til rette i kretsen for at det skal være stor aktivitet innenfor de grenene – det gjelder bare å fokus på rekruttering samtidig som vi må ta vare på de som allerede er aktive. Engasjerte foreldre er nøkkelen – ikke så lett å få med barna hvis man ikke klarer å engasjere foreldre.

KM alpint på Rena fikk jeg ikke med meg, men gode tilbakemeldinger fra både deltakere og arrangører. Jeg håper på muligheten til å være tilstede på et alpinrenn i løpet av vinteren. Telemark har fått en ny start i vår krets, og det er mange som interesserer seg for denne grenen. Det kjøres kurs i vinterferien, og det er allerede mange påmeldte til kurset. Det er bra!

Forrige helg var det langrenn både lørdag og søndag på Liermoen. Snøen har smeltet mange steder, og det er det godt å kunne bruke de arenaene som har muligheten til å ha laget en god såle med kunstsnø. Det ble kåret kretsmestere i flere klasser, og ellers var deltakelsen stor i alle klasser. Vel gjennomført av begge involverte klubber.

I helgen var kretsen representert med 2 lag i ungdomsstafetten i Kollen. Våre løpere gjorde en hederlig innsats, og var gode representanter for HSK. Håper det ga mersmak for dere som var med på dette, og det kan være en god motivasjonsfaktor til videre satsing på ski. Til helgen er det junior NM i sprint og norgescup i Hovden. Hedmark stiller med mange deltakere og vi satser på at noe kommer hjem med gode plasseringer derfra.

På Gåsbu har det vært gjennomført skileik for 4-6 åringer de siste ukene. Jeg vet at tilsvarende aktivitet arrangeres i mange klubber, og det er viktig for rekrutteringen inn i skisporten. Jeg var tilstede forrige uke, og så utrolig gøy å se på de små barna som koste seg på ski. Mange barn som sovnet godt den kvelden etter en skikkelig god ute økt med ski på beina og med fokus på lek. Fint å se at så mange foreldre også stiller opp og er med barna sine på skileik, og gledelig at mange av barna i den eldste gruppa allerede er med videre på skitreninger fordi skileik ga mersmak.

På fredag går startskuddet for Ungdoms OL, YOG2016, som arrangeres på Lillehammer, Hamar og Gjøvik. De siste ukene har OL fakkelen vært på rundreise rundt i Norge, og denne uken stopper den flere steder rundt om i Hedmark. Har du mulighet så møt opp og bli med et fakkelarrangement nær deg, eller ta turen ut på arenaene under leken. Det er også mange muligheter til gode foredrag og gode kulturelle innslag underveis. Mere info om program og muligheter finner du her: http://www.lillehammer2016.com/no/. Husk også at 2016 er ungdommens år, og det er viktig at vi tenker på arven etter ungdoms OL som en viktig ressurs, også for skiidretten. En ny generasjon frivillige er klare til å bidra inn i lokalidretten hos oss, så gi de muligheten i din klubb. Og oppfordringen til ungdommene er å gripe muligheten til å videreføre alt du har lært ifbm, YOG2016. Go beyond, create tomorrow!

På nasjonalt nivå har det vært avholdt NM i både hopp og langrenn. Resultater derfra kjenner dere sikkert fra media. Noen gode resultater for våre deltakere har det vært, også kunne vi alltids ønsket oss enda større deltagelse på seniornivå. For lokale langrennsløpere kan kanskje NM på Gåsbu i 2018 kan være et fint mål å sette seg slik at vi får stor deltakelse fra lokale løpere når NM arrangeres i vår krets.

Jeg vil også nevne at det jobbes bra i Hedmark skikrets. Administrasjonen har mye å gjøre på mange områder og er tilgjengelige for alle som trenger råd og bistand. Styret jobber aktivt med utvikling og løpende saker, grenkomiteene sørger for god aktivitet og har blikket rettet framover, og sammen skal vi sørge for god aktivitet og en fin utvikling -  slik blir vi bedre sammenJ

Jeg ønsker alle lykke til med forestående aktiviteter, enten som frivillig, støtteapparat  eller aktiv. Vær en god ambassadør for skisporten og Hedmark skikrets.
Husk at det er viktig at vi framsnakker hverandre og det vi driver med!

Sporty hilsen fra MetteJ»