Idrettens organisering

Hvordan jobber vi i kretsen?

Jeg tenkte å informere litt om idrettens organisering og hvordan arbeidet i Norges Idrettsforbund påvirker jobben som gjøres i Hedmark skikrets.

Norges Idrettsforbund er øverste organ i norsk idrett. NIF er en felles administrasjon og organisasjon som gjelder for all idrett i Norge. Under NIF har du to linjer – en til idrettskretsene og en til særkretsene. Alt som er relatert til skiidretten lokalt er det Hedmark Skikrets som styrer, og andre spørsmål kan rettes til Hedmark Idrettskrets. Idrettsrådene i kommunen ligger under Idrettskretsen i org kartet, og for dere der ute kan det være lurt å tenke på at det kan være fint å få med en representant inn i lokalt idrettsråd. Idrettsrådene jobber med saker som fordeling av midler, prioritering av spillemidler til anlegg mv.

Gjennom idrettspolitisk dokument ( IPD) som vedtas på Idrettstinget hvert 4. år legges føringer for hva norsk idrett skal ha fokus på i Tingperioden.
Med utgangspunkt i IPD lager særkretsene sine politiske dokumenter, og for Norges Skiforbund er det skipolitisk dokument( SPD) som gjelder.

I disse dager jobbes det med et nytt skipolitisk dokument, SPD, som skal gjelder for perioden 2016 – 2020. Forslaget er sendt ut på høring, og skal vedtas på Skitinget i sommer.
Det vedtatte SPD skal igjen danne et grunnlag for handlingsplanen vi lager for Hedmark Skikrets. SPD er laget blant annet på grunnlag av klubbundersøkelsen mange av klubbene våre svarte på i fjor.
Så som dere forstår har alt en sammenheng, og dere kan selv være med på å påvirke hvordan det skal jobbes ute i ski Norge.

Idrettspresident Tom Tvedt har mange gode saker han brenner for, og for den som har lyst til å lese litt om hva han mener anbefaler jeg hans blogg. Den finner du her: https://www.idrettsforbundet.no/blogg/
Ellers er det mye nyttig info å lese om NIF sine hjemmesider. De finner du her: https://www.idrettsforbundet.no/

Og selvfølgelig alt som omhandler skisporten spesielt finner du på skiforbundets sider: http://www.skiforbundet.no/

og så klart på vår egen hjemmeside og facebook.

Det arrangeres mange gode kurs både gjennom NIF, særkretser og idrettskretser. Mange kan tilpasses den enkelte klubb sine ønsker og behov.  Er det noe du lurer på i forhold til muligheter eller idrettens organisering så ikke nøl med å ta kontakt.

Mette»