Ei begivenhetsrik idretthelg

Aktivitet i bakker og løyper - og endelig kom snøen!

Første helg i januar er det i tradisjonens tro også i år vært en hektisk og begivenhetsrik idrettshelg – både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Flere lokale utøvere har vært i aksjon – både på lokale renn – langrenn og hopp, alpinbakker, kurs, norgescuprenn, Skandinavisk cup og helt sikkert mye mer. Ingen nevnt – ingen glemt, men Hedmark skikrets er der hvor skiaktivitetene foregår – det er det ingen tvil om!

Jeg har tilbragt helgen på Lillehammer, hvor jeg  hatt gleden av å være sammen med unge ledere fra hele landet som skal være frivillige under ungdoms OL som starter 12. februar. Til alle dere der ute i skiklubbene – ikke glem den viktige ressursen ungdommene er inn i lokalidretten – det er fremtidens frivillige og tillitsvalgte og vil veldig gjerne bidra hvis de får muligheten. Finn gode måter å inkludere de på, så unngår vi kanskje frafallet fra idretten – det er mye de kan gjøre om de ikke vil være aktive lenger..

Lørdag var det et idrettspolitisk seminar for Hedmark og Oppland idrettskretser hvor tema var «Hvordan sprenge grenser og skape morgendagen for innlandet». Sigbjørn Johnsen innledet  med tema «Innlandet – vintersportens muligheter» og kort oppsummert var han god som alltid.

Fokus på idrettens verdier i bunnen og ha fokus på historien, anlegg, arv og arrangement – alltid noe å lære og strekke seg etter. Det vi driver med skal være moro og ta vare på den viktige livslinjen idretten er.

Generalsektretæren i NIF Inge Andersen fortsatte og snakket om «Olympic center – verdiskapning og framtidsmuligheter. Minnet om den norsk idrettsmodellen som er bygget opp om barn- og breddeidrett, toppidrett, idrett for funksjonshemmede og frivilligheten. Viktige punkter i hans innledning var kompetanse og anlegg og trakk fram Høyskolen på Lillehammer som en direkte arv etter OL i 94.

Det vi må tenke på da er hva blir arven etter YOG2016, og hvordan kan vi som idrett på innlandet benytte oss av kompetansenettverkene i området. Jeg tenker da på Høyskolen på Elverum som en viktig ressurs for oss.

Sondre Gullord, som i en alder av 24 år ble valgt inn i styret i NIF. 2016 er ungdommens år, og hans spørsmål var «hvordan involvere de unge i idrettens mange oppgaver?». 200 unge ledere fra innlandet er skolert gjennom NIF sitt ung lederprogram, og 153 av de er med som unge leder frivillige under YOG2016.

Etter ungdoms OL gjelder det å få tak i ungdommene til lokalidretten. Han pekte på noen momenter som trigger unge ledere, og det kan dere ute i klubbene tenke på – Spennende prosjekter og oppgaver, et reelt ansvar, konkrete oppgaver, konkret tidshorisont og en liten belønning. Kanskje det er slik vi må tilpasse idretten litt for å få tak i nye tillitsvalgte og frivillige? Idretten må bidra med oppfølgning og støtte, nettverk, attester og kursbevis og litt ros hvis man fortjener det.

Siste innleder var Erlend Slokvik fra Olympiatoppen Innlandet, som snakket om hvordan særforbund og idrettskretser kan samarbeide for å skape gode vekstvilkår for morgendagens utøvere. OLT har kraftsenter i ulike idretter og de har et tett samarbeid med flere videregående skoler i vårt område. De jobber med talentutvikling med mål om å legge forhold til rette for gode seniorutøvere. Vær forsiktig med for tidlig spesialisering og for mye trening i ung alder.

Etter disse innlederne ble det tid til en kort politisk debatt om å sprenge grenser for å skape morgendagen. Viktig å få med politikerne fordi det skal bevilges midler og ha det riktig fokuset til enhver tid.

Idretten er Norges største organisasjon fordi vi er best på frivillighet – og husk at den tilhørigheten og identiteten som skapes gjennom idretten er helt unik!

Etter det lokale seminaret var det Idrettsgallaseminar, og det var et veldig bra seminar synes jeg. En rød tråd med fokus på framtiden. Det var gode foredragsholdere – Idrettsminister Linda Hofstad Helleland med et flott og engasjerende foredrag om «Hvorfor prioritere ungdomsidrett», IOC medlem og hockeyspiller Angela Ruggiero fortalte om sin vei til å bli verdens beste kvinnelige hockeyspiller.

Ali Alsaad, en ung leder fra Glåmdalen fortalte om sin vei til Ungdoms OL, Hanne Staff fra Olympiatoppen, snakket om utvikling av talent – hva handler det om? To unge ledere Runa Tangstad og Inger Johanne Warholm fortale om Young Active – idrettsglede for ungdom og Kjetil Andre Aamodt og Helene Olafsen snakket om ung prestasjonskultur – lek og lekenhet.

Mange veldig gode foredrag og jeg oppsummerer de ikke her. Oppfordrer alle til å være med på Idrettsgallaseminaret neste år – det er alltid motiverende å være tilstedeJ

Dagen ble avsluttet med Idrettsgalla og den fikk dere sikkert med dere på tv. En fin feiring av gode norsk forbilder, og mange fortjente priser.

Spesielt gratulerer til vår egen Therese Johaug med prisen for beste kvinnelige utøver.

Som skileder er det ekstra gøy å se at norsk skisport dominerer.. kunne kanskje kalt det skigalla eller?

Hedmark skikrets var nominert il inkluderingsprisen 2015 for sommerskiskolen for funksjons- og synshemmede. Vi ble en god nr to og det skal vi være stolte av!

Dette var en kort  oppsummering av helgen. Nå skal vi se framover - Mye aktivitet, masse snø, gode prestasjoner, lek og moro og gudskjelov er det masse igjen av vinterenJ

Sporty hilsen fra MetteJ»