Godt nytt SKIÅR

Hei alle skivenner!

Vi skriver nytt år, og det er fullt av muligheter selv om mitt juleønske om at nissen skulle ha med seg en stor sekk med snø til jul ikke helt slo til.

Min jul var ispedd en del skiaktivitet, men også noen refleksjoner rundt snø og ski. Jeg fikk gudskjelov noen fine turer på langrennski, i løyper som var veldig bra ut fra de forutsetningene det er for å lage spor nå. Skirenn har det også vært som tilskuer og skimamma. Når enkelte klarer å kritisere arrangementene som er gjennomført håper jeg de aller fleste klarer å se at det faktisk er en prestasjon å få til renn på de forholdene vi har hatt. Med mange hundre ivrige løpere til start kan det bli litt armer og bein og kontrollert kaos, men er det ikke viktigst at skiløpere faktisk får gått skirenn og vært i aktivitet da? Jeg bøyer meg i hatten for alt som er gjort av arrangementer jeg.  Massevis av flinke arrangører og frivillige som gjør en solid innsats for at barn og unge skal få gå på ski og det er bra! Også må vi respektere de som velger å ikke gjennomføre renn når forholdene tilsier at det ikke er greit å gjennomføre renn.

En litt mindre god opplevelse  jula var å være på et kjøpesenter i byen og se alle barna som hang med stressede foreldre på julesalg, og spiste boller og bløtkake, når alternativet var at de heller burde få være ute i frisk luft og leke med akebrett, ski eller skøyter de kanskje fikk til jul eller hadde fra før. Vinteren er her, og kanskje er det akkurat så mye snø vi får i år. Og da må vi være gode på å utnytte de mulighetene som byr seg.

Alpinanlegg er i gang mange steder – det er laget masse fin kunstsnø, hoppanlegg har snø og flere langrennsanlegg har laget snø og har muligheter for både kortere og lengere løyper. Det nye ordet «villsnø» har blitt et begrep vi har hørt i vinter, og nå er det faktisk kjørt spor i ekte villsnø også mange steder. Det gleder bare å benytte de muligheter man har. En viktig ting å huske på er at det skal ikke så mye snø til for at det er mulig å bruke den og glede seg i og med den.  Ta med ungene ut i snøen, og kanskje naboens barn også vil være med så blir det enda artigereJ.

Flere klubber har satt i gang med skileik på nyåret, og jeg var en tur på Gåsbu i går da Vang Skiløperforening tok imot 100 glade og forventningsfulle barn mellom 4 og 6 år. Det var gøy å se de små skiløperne som lekte seg med ski og snø og jeg er sikker på at alle kommer igjen neste gang for å leke mere med ski i snøen. Slike arrangementer er viktig for rekrutteringen til skisporten og for at vi skal få mange glade skiløpereJ

Nytt skiår er som sagt allerede godt i gang, og i helgen reiser en historisk stor norsk langrennstropp til Skandinavisk cup i Østersund. Flere løpere fra Hedmark stiller til start, og vi har trua! Helgen er også starten for årets Norgescup for juniorløperne. Den går i Steinkjer og mange håpefulle juniorer setter kursen til Trøndelag og jakter norgescup poeng.  Hopp og kombinert har regioncup i Folldal, og det meldes om gode forhold og mange påmeldte. Alpint har kurs i Lierberget, og håper på mange nye bekjentskaper i bakken. Vi ønsker alle deltakere, støtteapparat, frivillige, funksjonærer og arrangører lykke tilJ.

Også må vi minne om Idrettsgallaen som er på Lillehammer til helgen. HSK er nominert til inkluderingsprisen, og vi er optimister! For den som er interessert er det interessant seminarer på Lillehammer på lørdag med tittelen «Skap morgendagen».  Det er helt sikkert mange gode tips og god motivasjon å ta med seg inn i klubben og skihverdagen for den som blir med og hører på. Mere info finner du her: https://www.idrettsforbundet.no/

Husk å representere deg selv, klubben din, kretsen og skisporten på den beste måten – da blir skifamilien en av de beste familier man kan tilhøreJ»

Sporty hilsen fra Mette