Antidopingsamarbeid

Antidoping Norge og Norges Skiforbund har inngått samarbeid om et viktig arbeid i vår organisasjon. Vi vil kun ha rene utøvere!

Antidoping Norge har siden etableringen i 2003 hatt et omfattende arbeid for å beskytte en ren idrett.

Norges Skiforbund har inngått et samarbeid med Antidoping Norge. Samarbeidet går ut på at alle klubber i Norges Skiforbund forplikter å sette antidopingarbeidet på dagsorden og gjennomføre tiltak i kampen for en doping fri idrett.

Utøvere, trener og støtteapparat skal vite hvorfor doping er forbudt, hva det gjør med kroppen og hvilke konsekvenser det har å bli tatt. De skal også være klar over at det er en reell mulighet for at de blir testet, og at vi avslører doping.

I 2009 lanserte Antidoping Norge Ren Utøver, et e-læringsprogram for idrettsutøvere, trenere og deres støtteapparat.

Programmet ble siden tatt i bruk av en rekke internasjonale særforbund, og også andre antidopingorganisasjoner. I Norge har også programmet blitt godt mottatt blant utøvere og særforbund. Totalt er programmet (pr 31.12.2014) benyttet av over 60.000 brukere internasjonalt og omtrent 15.000 brukere i Norge.

Hedmark Skikrets vil at alle våre utøvere, trener og støtteapparatet rundt våre utøvere, støtter opp om arbeidet Antidoping Norge gjør.

Ren Utøver er bygget opp omkring tolv utvalgte områder innenfor antidopingarbeidet. Totalt tar det drøy time å gjennomføre alle modulene, men det er slett ikke nødvendig å ta alt på en gang. Programmet er et flott utgangspunkt for antidopingundervisning i for eksempel idrettslag eller på skoler.

Klikk deg inn på REN UTØVER og sett i gang!

Når du har fullført alle temaene, vil dette kunne bli registrert og du vil motta et kursbevis på e-post.

Det finnes også et program for RENT IDRETTSLAG

Hva gjør idrettslaget for å skape sunne verdier blant barn og unge? Hvordan viser klubben sin holdning til doping? Og hva gjør dere hvis dere rammes av en dopingsak?

Rent Idrettslag er en enkel måte for idrettslaget å sette fokus på verdiarbeid og antidoping.

Ta gjerne kontakt om du lurer på noen.

Kontakt person for Hedmark  Skikrets:

Ingrid Afseth, ingrid.afseth@skiforbundet.no