Uttakskriterier Alpint

Retningslinjer for uttak av løpere til deltagelse i HL og Landsfinale 2015

Retningslinjer for uttak av løpere til deltagelse i Lands-finalen for jenter og gutter 2001-2002 (U-14) Hovedlandsrennet for jenter og gutter 1999-2000 (U-16)

Hovedmålsetningen er at AK skal ta ut de beste løperne i kretsen. AK skal også velge lagleder/trener til mesterskapene og dette må gjøres i god tid før sesongen starter.

Uttakskriterier

• Hedmark skikrets ved leder i alpinkomiteen eller utnevnt person av AK vil i samarbeid med de sportslige lederne i de enkelte klubber foreta det endelige uttaket. Dette er uttaksutvalget. Hvis kretsen har kretstrener har hun eller han ansvaret for uttaket. AK offentliggjør hvem som sitter i utvalget før kvalikrennene begynner.

AK OFFENTLIGGJØR ALLTID UTTAKET SKRIFTLIG til løper og/eller sportslig leder i klubbene. Tidligst 2 dager etter siste kvalikrenn og senest 1 uke etter.

• Viktigste kriterium for uttak er de sportslige resultater den enkelte løper har fremvist i de angitte kvalifiseringsrenn iht terminlisten.
  • For sesongen 2014-2015 vil det bli gjennomført 8 kvalifiseringsrenn:
    3 stk SL, 3 stk SSL og 2 stk SG renn. Kreves minimum 4 deltakelser i kvalikrenn.
  • I tilfeller der løpere ikke er i stand til å delta på kvalifiseringsrenn skal det fremlegges legeattest for at løperen fortsatt skal kunne være med i vurdering om uttak til HL/ LF. Ved fremleggelse av legeattest vil videre vurdering baseres på et helhetlig skjønn. Det kan da være riktig å se på enkelt omganger. Sportslige ledere (en fra hver klubb) har 1 stemme hver og AK/kretstrener har 1 stemme. Hvis dette blir aktuelt vil utvalget ha et møte for å gå igjennom saken før noe offentliggjøres).
  • Løpere som deltar på ulike kvalifiseringsrenn, men som av ulike årsaker ikke ønsker å delta på HL/ LF bes om å informere AK om dette så snart som mulig slik at grunnlaget for uttaket ikke skaper unødige endringer og usikkerhet frem mot uttaket.
  • Poeng beregning:

1 plass er  20 poeng

2 plass er 18 poeng
3 plass er 16 poeng
4 plass er 14 poeng
5 plass er 12 poeng
6 plass er 10 poeng
7 plass er 9 poeng
8 plass er 8 poeng, osv. til 15 plass som er 1 poeng.

Er det flere enn 15 Hedmark-løpere blir det likevel 0 poeng til plassering etter Hedmark-løper nr. 15.

Rangering i puljer til mesterskapene

• Ved likhet i rangering vil leder i alpinkomiteen ta dette opp med de sportslige ledere i de enkelte klubber og utvise et nødvendig skjønn for å skille løpere rangeringsmessig. Det vil i denne sammenheng bli vektlagt resultater i enkeltomganger/tidsdifferansen og kvalifiseringsrenn som har funnet sted nærmest HL/LF i tid. Kan også vurdere SL/SSL under ett ved likhet i en disiplin.
  • I alle disiplinene blir puljene satt opp etter resultatene på kvalikrenn innen for hver enkelt disiplin i forhold til uttaket.
  • I forhold til HD/SG kan AK sin utvalgte trener/leder forandre på puljene etter tidene på trening og på SG resultatene hvis SG går før utfor.

Kvalikrenn sesongen 14-15

SL

1.      16.1     Trysil

2.      7.2       VSF Dobbel 2 ( Henget)