Glimt fra Kombilekene 2015

HAMRAN, TOLGA, 16-18 JANUAR

Årets største kombinertarrangement ble arrangert i Tolgas nye hoppanlegg, Hamran. Knapt 2 uker etter at bakken første gang ble prøvd, ble kombilekene et flott arrangement som kunne vise fram anlegget for kombinerutøvere fra hele landet. 57 deltakere fra hele landet i aldersgruppen 12-16 år.

Hedmark var bra representert, og den lokal Gyda Westvold Hansen (13) fra Nansen hoppet like godt lengst i K40 med to hopp på 40 meter. Hun vant klasse 3 jenter lørdag. Henrik Busterrud, Vang imponerte med det lengste svevet i K60, med 65 meter. Det er bakkerekord for den nye bakken.

Fredag kveld ble det arrangert prolog, ved at alle kjørte en løype i skileksanlegget med miniski. Høy fart, og spennende trase. Bestemann fikk starte sist i hoppbakken påfølgende dag. Lørdag ble det arrangert vanlig kombinert med hopp to omganger, med senere langrenn på skistadion. Søndag ble brukt til lagsprint, der kretsene stilte med 2 mannslag. Langrennet ble lagt til selve hopp og skileksanlegget og var svært morsomt for deltakere og publikum.

Skiforbundet stilte med Inge Oftebro  og Jan.C. Bjørn som begge ble imponert over arrangement og arrangør. TD hadde heller ikke noe å utsette på kombilekene. Tolga IL stilte med 50 stykker i arrangementstaben. Samme klubb har kretsrenn i mars og ønsker alle velkomne tilbake. Klubben har også søkt hovedlandsrenn i 2017 og håper kombilekene ble en god reklame for klubben og anlegget.

Tekst og foto Knut M. Selmer, Kombinertkomiteen, Hedmark skikrets