Stor interesse for kvinnekombinert

Norges Skiforbund sendte Hanna og Tonje til Oberstdorf

Jentene som stilte for Norge var fra 13-16 år, og de totalt over 30 jentene var med på å sette idrettshistorie når de sto på startstreken.

Dette kan nemlig være starten på et nytt kombinerteventyr med flere internasjonale konkurranser som tilslutt kan endte i at også kvinnene får sin World Cup, sitt VM og sitt OL på lik linje med mennene. Parallelt med konkurransene foregikk også den første internasjonale samlinga i FIS-regi for kvinneutøvere i kombinert.

I Norge har det i mange år vært aldersbestemte jenteklasser i kombinert, men ikke noe organisert miljø ettersom tilbudet har uteblitt i junior og senior sammenheng. Norge har vært en sterk pådriver av kvinnekombinert internasjonalt, og bidrar aktivt for å etablere et samling- og rennprogram i FIS-regi.

- Vi må rette en stor takk til Lasse Ottesen og hans team for å legge til rette så bra for denne samlinga og for konkurransene. Det er utrolig bra at så mange sto på startstreken denne helga, og at så mange nasjoner var med. Dette er gledelige nyheter. Jenter går både langrenn og jenter hopper på ski i dag, og alt bør ligge til rette for kvinnekombinert i fremtida. Vi vet at alt dette tar tid, og det er kjempeviktig å komme i gang nå, sier leder av kombinertkomiteen, Paul Einar Borgen.

Det var to klasser  for de kvinnelige kombinertløperne i Oberstdorf. Den eldste klassen er for 96-99-årgangen, mens den yngste er for 2000-2002-årgangen.

Disse stilte for Norge:

Tonje Bakke, Elverum Hopp (1998)

Hanna Midtsundstad, Våler IF (1999)

Silje Opseth, Holeværingen IL - Ski (1999)

Ida Marie Hagen, Haslum IL (2000)

Karoline Bjerke Skatvedt, Trøgstad Skiklubb (2000)

Resultatene ser du HER

Vi deler også et lite intervju med dere, se HER

Vi ønsker kombinert for kvinner velkommen!!