Rapport fra Miljøsamling 13-16 år

Rekordoppslutning på samlinga i Natrudstilen

Hele 128 deltakere i aldersgruppen 13 – 16 år deltok på den tradisjonsrike Miljøsamlingen på snø på Natrudstilen helgen 7 – 9. november. Vi må helt tilbake til 2005 for å finne tilsvarende oppslutning!

Det var knyttet stor spenning til om det ble nok snø til samlingen helt inn i samlingsuka, men da kuldegradene endelig kom tirsdag samme uke, kjørte Natrudstilen på med alle sinesnøkanoner og sikret fine forhold for oss og flere landslag. Det var stor stas å gå på ski igjen, og spesielt moro med så mange skivenner og landslagsløpere rundt seg. Da var det ikke noe problem at det var litt trangt til tider. For å sitere den sympatiske landslagsutøveren Ola Vigen Hattestad, som vi traff på søndagsøkta; ”det går ikke an å være sint på ungdom somgår på ski!”

Til å holde styr på ungdommen og treningsøktene hadde vi med oss hele 13 trenere på samlingen, som alle bidro med sin kompetanse til beste for ungdommen.

Fredag kveld hadde vi en ”inngåingsøkt” i fristil med innslag avhurtighet. Lørdag gjennomførte vi to teknikkøkter, - førsteøkt i klassisk og sisteøkt i fristil, begge med fokus på å benytte riktig teknikk i forhold til forskjellig terreng.

Alle grunnteknikkene ble gjennomgått og øvd på i flere runder. Vi hadde kun litt over en kilometer å fordele oss på, men Natrudstilen utvidet løypa på andreøkta lørdag. Søndag hadde vi over fire kilometer til rådighet.

Etter middag lørdag kveld, fikk 15- og 16-åringene informasjon fra Hedmark Skikrets om blant annet kretslagstilbudet for juniorene, før vi samlet alle deltakere i den nye store lodgen, der 13- og 14-åringene bodde under samlingen. Der informerte vi litt om ressursene som er tilgjengelig på skiforbundet.no, blant annet ferske teknikkvideoer av alle grunnteknikkene som vi hadde øvd på tidligere på dagen. Til slutt gikk vi gjennom søndagsøkta, som bestod av naturlig intervall, og stafett med sammensatte lag fra alle alderstrinn. Der fikk 16-åringene oppgaven som lagkapteiner, og planla sammen med laget hvordan de skulle fordele etappene. Vi trenere var spent på hvordan de ville løse denne oppgaven, men ble veldig positivt overrasket!

På grunn av det meldte regnværet på søndag, endret vi stilart til skøyting, noe som ble godt mottatt.

Vi fikk kvelden før beskjed om at vi måtte være ute av hytter og leiligheter en time før opprinnelig planlagt, noe ungdommen tok veldig sporty. Vi startet frokost fra kl. 07.00, økta kl. 08.30, og var ferdig kl. 10.00, i god tid før utsjekking kl. 11.00!

Stafetten ble veldig godt mottatt av deltakerne, og bare blide og ”rødlette” fjes var å se, selv om det var hektisk og trangt, spesielt i starten. Dette var fin øving for 15- og 16-åringene før stafetten i Hovedlandsrennet senere i vinter, og god kvalitetstrening for alle aldersgrupper!

Det var veldig artig å få være Hovedleder for en så stor og fin gjeng med Hedmark-løpere sammen med kompetente trenere fra hele fylket.
Jeg gleder meg til å treffe dere alle igjen på mange fine skirenn utover vinteren!

Skihilsen fra

Gjermund Bjørn