Trening for rullestolbrukere

Med en ny flotte flerbruksløype og et godt tilrettelagt klubbhus, var det en god anledning til å starte opp et tilbud for rullestolbrukere

Målgruppen for tiltaket i Odersjaa var rullestolbrukere, det ble satt krav om at deltakerne måtte ha god armfunksjon ettersom et av målene var å pigge både i rullestol og på langrennskjelker.

Vi var heldige og fikk to dyktige trenere, Miriam Ormøy Ibsen, selv rullestolbruker og Fredy Sincal som er beinamputert.
Miriam har vært medlem av klubben i noen år, og er langrennspigger.

Hovedfokus for gruppen har vært å ha mest mulig aktivitet/trening utendørs. Når uteforholdene har vært helt umulig, har vi med ett samarbeid med Kongsgård Rehabiliteringssykehus fått låne deres gymsal. Dette er noe somfungerer veldig fint. Som gjenytelse så får pasienter ved Kongsgården i aldergruppen/målgruppen tilbud om å være med på våre treninger. Dette er en vinn-vinn situasjon for begge. Dette samarbeidet er også bra med tanke på å rekruttere nye deltakere.

Da vi startet opp, var det kun med en gutt som deltaker, denne gruppa vokste og til jul var det tre gutter og ei jente som benyttet seg av tilbudet. Dette er jo selvsagt ikke mange, men all erfaring viser at det ikke er lett å rekruttere funksjonshemmede barn/ungdommer til idretten. Derfor syntes vi at dette var en god start.

Når det gjelder skisesongen, ble det dessverre lite langrennspigging. Dette skyldtes at snøen kom seint i januar, og når den først kom, så kom det så mye at det var umulig for rullestolene å komme inn til langrennsløypene. Så forsvant snøen like fort som den kom......
Derfor har det blitt mye basistrening i gymsal og på barmark, med pigging i rullestol og på isbane innimellom.

Vi tilbød deltakerne å delta på skiforbundets miljøsamling på Beitostølen, men dessverre var responsen dårlig. Deltakerne er nok ennå for ”ferske” i treningsmiljøet, og trenger ennå litt mer tid for å bli trygge. Vi vil jobbe for å motivere til deltakelse til neste år.

Treningene foregår samtidig som langrennsgruppa har sine treninger, slik at målet er å bli mer integrert her. Vi har hatt 2 ganger som vi har hatt felles kveldsmat etter treningen.