Alpinist uttatt til Deaflympics

Kjell Inge Eidsaunet fra NeRO Alpin skal representere Norge i Deaflympics 2015

Idrettsstyret har vedtatt å sende tre utøvere til vinter-Deaflympics i Khanty-Masyisk og Magnitogorsk, Russland, som avvikles fra torsdag 26. mars. Vinter-Deaflympics er et internasjonalt mesterskap for døve som avholdes hvert 4. år.

Kjell Inge Eidsaunet (foto; Døveidrettskomiteen) fra NeRO alpin er en av tre utøvere som skal forsvare Norges ære under de 18. vinter Deaflympics.

Pressemeldning fra NIF;
- Utøverne er alle svært talentfulle og konkurrerer allerede i verdenstoppen – vi gleder oss til å følge de norske prestasjonene øst i Russland, sier idrettspresident Børre Rognlien.

Utøverne som skal representere Norge er:
Kjell Inge Eidsaunet – Norges Skiforbund
Petrine Olgeirsdottir – Norges Snowboardforbund
André Bjørn Røine – Norges Snowboardforbund.

Norges idrettsforbund har gjennomført uttaket på bakgrunn av innstillingen fra de aktuelle særforbundene, Norges Døveidrettsutvalg (NDI) og Olympiatoppen. Arrangementet avholdes i perioden 26. mars og 5. april 2015.

- Vi ser virkelig frem til at våre tre utøvere skal representere Norge i Deaflympics. Arrangementet har stolte tradisjoner helt tilbake til 1924, og dette er et viktig internasjonalt arrangement for norsk idrett. Totalt har Norge vunnet 222 medaljer i sommer- og vinterlekene – noe som gjør oss til en betydelig Deaflympics-nasjon, fortsetter Rognlien.

Generalsekretær, Inge Andersen, gleder seg til å være til stede og se de norske utøverne i aksjon i Khanty-Masyisk og i Magnitogorsk.
- Jeg vil ønske utøverne og trenerne lykke til med forberedelsene til Deaflympics, avslutter Andersen.

Link til arrangørens hjemmeside