IPCAS renn i Østerrike

IPCAS renn i Østerrike var starten på 2015 for våre para-alpinister. Norge stile med to utøvere til start - og her har Hanne og Jesper oppsummert helga

Det nye året fikk en brå start for alpinistene med oppmøte på Gardermoen kl 07:00 den 3. jan. Tradisjonen tro ble det frokost på Uppercrust, men Kamilla som er ny ledsager på laget og ikke helt inne i lagets rutiner gikk for Pizza Hut.

Blide utøvere på flyet - gleder seg til kommende konkurranser

På bilturen fra München til Innsbruck fikk vi god tid til å pugge på tyske gloser. Et ord gjengen garantert har lært, og aldri kommer til å glemme er «stau» (KØ!). Dette ble repetert utallige ganger av både trenere, GPS og radio. Etter en lang biltur kom vi fram til et flott hotell i Tyroll.

Det regnet gamle trollkjerringer på ankomstdagen og det norske laget gjorde en klok avgjørelse om å utsette treningsøkten til dagen etter før konkurransen. Denne økta var veldig nyttig med adskillig bedre vær, men noe spesielt underlag. Den østeriske treneren sammenlignet snøen med en potetåker på grunn av alle isklumpene.
Heldigvis var det upåklagelige forhold i konkurransebakken som for øvrig er en noe utradisjonell golfbane på sommerstid. Første konkurranse foregikk på kveldstid.

Hanne og ledsager Kamilla kjører sin første konkurranse sammen og dette fungerte veldig bra. og endte på en fin 4. plass.
Ungutten Jesper viser tenner og klinker til med en 3. plass mot de «store gutta». Unggutten selv var mest fornøyd med premien som viste seg å være en champissflaske fra et lokalt bryggeri. Dessverre har Haugesunds Avis lovet denne bort til pappa Bjørn i et intervju som Jesper gjorde med de etter konkurransen. Jesper selv benekter at noen slike uttalelser har blitt gjort.
På 2. konkurransedag gikk det dessverre litt tråere for begge våre utøvere og de endte på 5. plass i sine klasser. Den hyggelige nyheten er at både Hanne og Jesper er nå kvalifisert for Europa Cup i slalåm. 2015 fikk dermed en meget god start, og vi gleder oss til fortsettelsen. Nå drar vi hjem for å trene på norsk snø.

Bilder i teksten; Bjørn Pedersen
Headline bilde; Wolfgang Lackner, RollRinn

Følg oss også på våre facebooksider Skiforbundet FH
Komplette resultatlister fra begge konkurransene