Medaljehåp på sprinten i Paralympics

Onsdag 12. mars er det sprint friteknikk for langrennsløperne. Norge stiller med 6 utøvere og har definitivt medaljesjanser.

Norge har 6 utøvere som skal ut og forsvare de norske fargene i morgen.  Alle er godt inspirert av Nils Erik Ulset som tok sølvmedalje på dagens skiskyting.

I klassene for sittende og stående er det 12 stykker som går videre fra prologen til semifinale – og de tre beste fra hver semifinale går til finalen. Det er ingen lucky looser her.
For synshemmede er det 8 stykker som går videre til semifinaler. Grunnen til at det er færre utøvere for synshemmede i hvert heat er at de har ledsagere – så slik sett så er det i praksis 8 utøvere i hvert heat.

Det er de sittende som åpner «ballet» i morgen, de går en løype på ca 800m, som inneholder to høyresvinger som kan bli utfordrende.
Trygve Toskedal Larsen er først i ilden av våre utøvere, og går alt etter «normalen» så bør han ta seg videre fra prologen, og når man først kommer til finalene kan alt skje.
Vi stiller med to jenter på start, og Mariann V. Marthinsen er nok vårt største medaljehåp i morgen. Hun har vært på pallen i samtlige sprintrenn de siste to sesongene, men det er absolutt ikke å bare gå bort å ta en medalje, her blir det helt sikkert tette dueller. Birgit Skarstein er fersk i gamet og vil nok få en tøff kamp for å komme videre til finalene, men jenta går på med «dødsforakt» og er innstilt på å gi alt.

For de stående så er det Håkon Olsrud som skal først ut, og han skal sammen med 34 andre kjempe om å bli blant de 12 som går videre. Det er et hardt beite. Det er en fordel for Håkon at løypa er forholdsvis lang. Så får vi håpe at han er fullstendig restituert etter en liten sykdomsperiode.
Anne Karen Olsen er vår kvinne på start i denne klassen, hun burde ha gode muligheter for å gå videre fra prologen. Hun har en 7. plass fra siste sprintrennet i WC, som også gikk i friteknikk.

Yngstemann i troppen, Eirik Bye er sistemann ut av våre på morgendagens sprint, i klassen for synshemmede skal ha sammen med ledsager Kristian Myhre Hellerud kjempe om 8 plasser videre til finalene. På en god dag mener vi at det er muligheter for å ta seg videre til finalene.

Dagens øvelse;
I alpint skulle det kjøres superkombinasjon med Super G og slalåm. Nå ble Super G øvelsen utsatt til i morgen på grunn av væreforholdene. Slalåmomgangen ble gjennomført og Thomas Jacobsen kjørte en god slalåmomgang fra et veldig sent startnummer.  Han kjørte inn til en 10. plass, 18 sekunder etter vinneren Roman Rabl fra Østerrike. Det var 25 startende i denne klassen.
Det var veldig bumpy løype i dag, og mange kjørte ut.  Selv de aller beste hadde store problemer. Det var godt gjort av Thomas å bli nummer ti, et veldig bra utgangspunkt før super G, sier landslagstrener Egil Bryn.

Vi kan også gratulere Kjelkehockeygutta som i dag sikret seg plass i semifinalen!