Full gass på barmarksamling

Tradisjonen tro ble det avholdt barmarksamling på Mesnali for utviklingshemmede, som vanlig med stor innsats!

2.-5. oktober var det igjen duket for barmarksamling, stedet var som vanlig Mesnali Leirskole.
I år var det etter litt forfall, 12 utøvere med ledsagere som møtte, vi skulle jo gjerne ønsket oss ennå flere deltakere.
Men kvaliteten på de som møtte var det absolutt ingenting å si på. De imponerte under hele samlingen med godt fokus og en innsatsvilje som overgikk alt hva vi har sett tidligere. Her var det ingen som sutret over noe som helst….

Fredagens to økter med spenst/hurtighet og styrke gjorde nok godt, for folket fant senga uvanlig tidlig, flere slokna allerede klokka ni. Og de som bare skulle ta en liten «cowboystrekk» så vi ikke før til frokost dagen etter!

Som Martin sa det når han ble vekket lørdagsmorgen; «det var blytunge økter i går». Det så ut til at det var flere som hadde det blytungt for å komme opp lørdagen. Trenerne viste ikke sine blide åsyn før Holmar fikk vekket dem, da på en meget pen måte….

Om fredagen hadde føltes blytung, la ikke det noen demper på innsatsen lørdagen, for intervalløkta etter frokost luktet det virkelig svidd av. Vi stod der med litt lettere «hakaslepp», for maken til innsats har vi aldri opplevd av denne gjengen, alle 12 gjennomførte en imponerende økt og ga seg ikke før alle drag var unnagjort (innsatsperiodene var 5-5-4-3-2-1 minutt, så dette var ikke noen «fisleøkt"…).
Allerede før klokka 2 var gjengen klar til nye utfordringer, nå skulle belønningen for en godt gjennomført intervalløkt hentes – kanelbolle på Brannhytta øverst på Natrudstilen. Denne fjellturen ble en flott restitusjons økt.

Det har blitt en tradisjon at Skiforbundet arrangerer to årlige samlinger på Mesnali for denne gruppe utøvere, en på barmark og en på snø. Mange gleder seg stort til disse, det har blitt en møteplass som både utøvere og foreldre setter pris på.
Vi spurte utøverne hvorfor de kommer på samlingene og de var klare på at det var for å møte venner og trene sammen med dem, for trening er gøy. Det er sosialt på samlingene og de kan tulle litt med trenerne er også gøy. Dessuten er det veldig flinke trenere. Mottoet er «en dag uten trening er en dag uten mening»

Mange ser det som en motivasjon og inspirasjon å komme på samlinger og treffe venner de ikke ser så ofte, mange har også blitt gode venner nettopp gjennom deltagelse på disse samlingene.
Utøvernes hverdag hjemme er veldig forskjellig på hva de har av tilbud og muligheter, det avhenger mye hvor de kommer fra. De som er fra større plasser som Oslo og Bodø har gode tilbud gjennom klubber, mens de som kommer fra mindre plasser ofte blir «alene», og da er det ofte foreldre som må være en pådriver for å få gjennomført trening.

Vi gikk på denne samlingen en liten runde med utøverne for å høre hvilke tilbud de hadde hjemme i hverdagen;
Mads er medlem i Vivil IL hvor han trener både fotball og alpint hver uke samt at han har egentrening på treningsstudio med styrke flere ganger i uka. Dit drar han på egenhånd.
Vi har flere medlemmer fra Heming IL; Ida, Morten, Knut, Jenny og Kristin. Heming er en stor klubb som har mange utøvere med en utviklingshemning, og de er delt inn i flere grupper etter alder.
De har faste lørdagstreninger for junior og seniorgruppa. I tillegg er det onsdagstreninger på barmark/ski alt etter sesong, samt en egen minigruppe for de aller yngste. Heming IL vektlegger at trenerne skal ha god idrettslig kompetanse. Trenerne på lørdag blir lønnet gjennom bydelen, mens det øvrige tilbudet er det klubben som står for.
Noen av utøverne er også trofaste deltakere på Friskis og Svettis sitt tilbud «Enkeljympa»

Ivar er en mer ensom svale i Stryn, han er medlem i Veten IL. Hjemme har han en støttekontakt som han trener sammen med, da er det rulleski, treningsstudio, løp og spinning som er på programmet. Til vinteren er det planlagt at han skal delta på skitreninger sammen med klubben en gang i uka. I sommer har han blitt hekta på motbakkeløp, og har deltatt på flere konkurranser. Ivar deltar også på mange av Sogn og Fjordane Skikrins sine kretsrenn på vinteren.

Kristin K bor på Dombås og hun er liker godt å trene, men det er ikke like enkelt å gjøre dette alene. Nå har hun tilbud til styrke og turgåing gjennom en treningsgruppe de har på jobben. Etter høstferien så skal hun starte med ukentlige svømmetreninger.  På vinterstid er hun med på treninger med klubben. Ellers så blir det fjell og skogsturer med familien, og hun er stolt av at hun besteg Snøhetta i høst.

Martin fra Bodø har et godt tilbud i Innstrandens IL, hvor han deltar på langrenn, fotball og svømming. Med BPA (Brukerstyrt Personlig Assistent) har han også mulighet til andre fysiske aktiviteter utenom de faste treningene i Innstrandens IL.

Holmar og Anders er aktive med fotball i Korsvoll IL og langrenn i Koll IL, hvor de har ukentlige treninger.

Jakob er godt kjent i alpinmiljøet i Gol, der har han vært med i mange år på treningene til klubben på snø. Klubben har hjulpet til med å rekruttere assistent til Jakob, ofte da tidligere aktive alpinister.
Svømming er også noe Jakob deltar på, ukentlige treninger samt noen svømmestevner.
Jakob har ellers en meget fysisk jobb gjennom sin jobb på Nortura. Spesielt hektisk er det nå i saueslaktingen, der er Jakob en av de beste de har på å jage fram sauen.

Vi ser fram til å samle denne positive gjengen samt ennå flere til den årlige snøsamlingen på Mesnali i januar. Det er også samlingstilbud for langrenn i Selbu i begynnelsen av februar, og på Gol vil det bli arrangert samling i midten av februar for både langrenn og alpint.
Følg med på terminlisten på våre nettsider hvor invitasjoner blir lagt ut;

For å se flere bilder fra samlingen – se våre Facebooksider, Skiforbundet FH