Ingen fjærlett snø i Oberstdorf

Fredagens langdistanser gikk under til dels tunge og krevende forhold med løse spor.

Ved ankomst onsdag og under trening på torsdagen var det et lett føre, men med regnværet som kom natt til fredag forandret dette seg til første konkurranse.
Det er ikke mye snø her i Oberstdorf, så det er kun en 2,5 km som er preparert, og da ble det mange runder på alle under dagens langdistanser.
Piggerne var først ut og forholdene var relativt greie. Mariann gikk seg stadig oppover på lista utover løpet og endte til slutt på den litt sure fjerdeplassen, mens Birgit gikk inn til 16 plass i samme klasse.
For de stående var det friteknikk og det ble etter hvert veldig løse forhold, spesielt i nedoverbakkene ble det veldig krevende forhold, så det ble vel heller regelen enn unntaket at man var nedpå en eller annen gang i løpet av konkurransen.
Disse forholdene felte også ledsager Kristian, som var uheldig og pådro seg en skade i ene armen. Han prøvde tappert og fortsette, men måtte gi opp på grunn av smertene. Heldigvis ingen brudd.
Eirik Bye gjennomførte de siste 5 rundene på egenhånd og endte på en 11 plass i klassen for synshemmede.
Håkon Olsrud gikk et godt løp og gikk inn til en 6. plass i klassen for stående.  For jentene Anne Karen Olsen og Marie Karlsen var dette deres debut på langdistansen. Det ble litt tøft med de løse forholdene, men jentene sto på og gjennomførte på en bra måte, Anne Karen gikk inn til en 10 plass mens Marie ble nummer 13.

Da ser vi fram til neste konkurranse som er sprint  i morgen og slår værvarslet til skal det fryse på og da blir det nok skarpere forhold.

Komplette resultatlister for langdistansene
Flere bilder fra WC i Oberstdorf finner du på vår facebookside Skiforbundet FH