Skisesongen er i gang....

Rekrutt og landslag avsluttet i dag sin 4 dagers samling med testløp - årets sesong er dermed sparket i gang.....

Det er alltid spennende å se hvor de første snøsamlingene blir og om værgudene jobber for oss som har store ønsker om tidlig snø og skispor.
Denne gangen var det ikke veldig mange alternativer, så valget falt til slutt på Beitostølen.
Torsdag 7. november satte vi kursen til fjells for å få vår første samling på snø. Vi var informert om at det var kjørt spor også oppe på Valdresflya, så vi tok sjansen på å teste ut løypene der første økt.
Litt løse forhold da det var nykjørt, men vi koste oss i mørket med go´følelsen det gir å få snø under skia for første gang.

Vi gjorde et nytt forsøk på Valdresflya fredag, da under atskillig friskere forhold enn torsdag. Mye vind gjorde at løypene var føyka igjen, og vi ble litt usikre på hvem det var som egentlig så dårligst.

Foto: Birgit og Mariann koser seg på flya til tross for vind og friske forhold

Løypekjørerne legger ned en enorm jobb med å kunne tilby best mulig forhold. Da vi ankom stadion tidlig lørdag morgen, med intensjon om å få unna en hardøkt før innrykket av de store horder av skiløpere, hadde de ikke rukket å sette spor ennå. Med all respekt for karene som da hadde jobbet non stop hele natta med utkjøring av snø, ble starten på hardøkta utsatt litt.

Det er som alltid en god stemning når gjengen samles. Latteren og ablegøyene satt veldig løst da vi hadde en fotoshoot for å få noen bra lagbilder. Må sies at rekruttene nok har litt å lære av landslaget her, som virkelig var i storform....

Foto: glimt fra fotoshoot`n - man får ikke mer moro enn man lager selv.

Litt småsjukdom er ikke til å unngå, så Birgit og Marie holdt seg unna hardøkter denne gangen. Nils Erik, som egentlig skulle ha vært med oss på denne samlingen ble hjemme og konsentrerte seg om å bli 100% frisk.
Så da får vi håpe at sjukdom er et tilbakelagt stadie når konkurranse sesongen for alvor starter opp.

Ikke alle staver holder når man tryner i kampens hete på hurtighetsdrag....

Steinar kom opp slik at vi fikk startet med gjennomgang og test av nye skipar. Samlingen ble avlsuttet for de fleste på mandag med et testløp, Trygve kjørte testløp med skyting, mens resten holdt seg til rent langrenn. Det er alltid godt å få kommet i gang og fått gått et løp, å få utløp for spenningen som ligger der.

Håkon og Trygve ble igjen på Beitostølen for noen ekstra dager på snø, mens vi andre dro hjem. Noen til oppdrag for Olympiatoppens visning av OL/PL-kolleksjonen til Sochi 2014.

Om en 14 dagers tid samles landslaget til siste samling før første WC som går i Canmore, Canada i begynnelsen av desember.

For flere bilder - se våre Facebooksider Skiforbundet FH