Barmarksamling utviklingshemmede

Høsten er samlingstid. 14 utøvere med foreldrene og 4 trenere møttes til samling på Mesnali for å forberede kommende skisesong.

Elisabeth, vår praktikant forteller om sine opplevelse av å være med på denne samlingen;

Tre dager med trening og mye lek og moro på timeplanen. Første morgenen ble det allerede morsomt, mest av alt for løperne. Det var egentlig avtalt å ha frokost kl.0700. Ingen problem for løperne, men de tre trenerjentene Karianne, Hild og Elisabeth hadde fått problemer med klokken og blir våknet en halv time seinere. Ikke desto mindre har de selvfølgelig fått frokost, men deretter ble det viktig å si spesielt til oss tre, at frokost er fortsatt kl.0700. Men alt var glemt når vi komt til første treningsøkt. Etter litt oppvarming var det nemlig elghufsintervall, en veldig morsom økt, viste det seg. Det var meget gøy å «være» elg for alle utøverne, men veldig slitsom i tillegg. Så hele laget var kjempefornøyd når lunsjen nærmer seg.

For andre fredagsøkten var det musklene som ble utfordret. Med musikk og instruksjon fra Hild tilbrakte vi nesten en time med styrke, tøye og danse. Sistnevnte var mest populært blant alle utøverne.

På kvelden fikk vi hilst på trener Stian, som sluttet seg til gruppen litt seinere. Etterpå hadde trenergruppen ansvar for kveldsprogrammet. Mens foreldrene måtte dikte sangen om samlingen, fikk utøverne flere flotte spørsmålene om idrett og trenere sine. Største overraskelse var sikkert at yndlingsdrikken til Karianne verken er Bonaqua eller melk. Ingen hadde tenkt på at det er Cola.

Lørdagen begynte med masse regn, men ingen hindring for alle å komme seg ut på første treningsøkt. Først og fremst på grunn av mange treningsleker som var planlagt, så hadde vi mye gøy i regnet. Favorittleken var sikkert «Tannbørste kommer». Innholdet er rett og slett at «tannbørstene» (flere utøvere) må fange «godteri» (resterende utøvere) som løper rundt dem.

På ettermiddagen var en skikkelig fjelltur på planen. Uansett været hadde ikke blitt mye bedre, delte vi oss i to grupper (de som skulle gå en liten lengre tur og de som skulle ta bil et stykke). Mens vi gikk opp veien over Sjusjøen ble det mer og mer sol, slik at vi hadde ett fantastisk vær på toppen. Da var det mest viktig å kose seg med kanelboller og kakao i sola. Med godt humør delte vi oss igjen og ga oss i kast med veien nedover. Sliten, men veldig fornøyd med dagen samlet vi oss igjen etter middag. Denne gangen var det foreldrene som måtte planlegge kvelden. Så var det igjen quiz for utøverne (det var virkelig ikke så enkelt, men de klarte det veldig bra). Men hovedattraksjon ble dansen med trenere, som kunne velge mellom «Gangnam Style» eller «The Fox». Selvfølgelig tok vi sistnevnte. Solbriller og hetter har vært litt hjelp for oss, slik at ingen kunne se hvem vi var.

Tid gikk fort og så hadde vi siste treningsøkt på søndag morgen. Tannbørstelek var en veldig god avslutning syntes alle på slutten av økten. Etter lunsjen sa vi adjø til alle, før vi måtte dra hjemover, fordelt over hele Norge igjen.

Jeg kan si at jeg er kjempeimponert av hele gruppa. Det var bra innsats og flott felleskap. Det blir sikkert en god vinter.

Takk for helgen!

Mer bilder på våre Facebookside