Marte Høie Gjefsen og Marius Heie Mæhle kommer til å kjøre verdenscup i vinter.

Felles landslag med svenskene

Det norske skicrosslandslaget slår seg sammen med svenskene. Norges Skiforbund har tatt ut tre utøvere på den nye satsingen.

Det blir et grenseløst samarbeid med et av verdens beste skicrosslandslag. Svenskene har høy kompetanse i alle ledd, samt et bra sportslig tilbud å tilby utøverne. Det norske skicrosslandslaget har hatt små ressurser siste årene, men nå gjøres det grep for å redde satsinga mot OL i Pyeongchang 2018.

- Dette er en meget spennende felles satsing for oss også. Det er hyggelig å jobbe sammen med Norge for å utvikle sporten fremover. I mange år har Norden hatt en bra kultur for felles satsing på ulike landslag/idretter. Sesongoppkjøringa har vært bra så langt, og vi ser frem i mot høstens viktige snøsamlinger foran vinteren, forteller sportssjef for satsingen, svenske Joar Båtelson.

Hele det norske laget er integrert i det svenske landslagets forberedelser til 2016-17-sesongen. Dette gjelder alle samlinger og renn. Utøverne behandles på lik linje som de svenske løperne. På det felles norsk-svenske-laget er det landslagssjef, landslagstrener og servicepersonell. Dette er et støtteapparat på lik linje med de beste skicrosslandslagene i verden.

Totalt i satsingen vil være 15 utøvere. Dette fordeler seg på 12 svenske utøvere og tre norske. Det er Marte Høie Gjefsen, Marius Heie Mæhle og Henrik Lunde som utgjør det norske landslaget i vinter. Mens Gjefsen og Mæhle primært skal kjøre verdenscup, kommer Lunde til å kjøre europacuprenn. Løperne er meget fornøyd med samarbeidet så langt. Utøverne har allerede vært integrert med laget på et par samlinger.

- Det er kjempebra at vi har fått til denne satsingen. Jeg føler at jeg er blitt del av noe stort, og er på et lag med en skikkelig proff satsing. På samlinger får jeg topp matching, og jeg har aldri vært på et lag med et større støtteapparat noen gang. Alle forholdene ligger til rette for sportslig suksess. Målsettingen er medalje i OL 2018, og jeg skal gi alt fremover, sier en motivert Marte Høie Gjefsen.

Landslaget reiser til italienske Stelvio for en ukes samling neste uke. Deretter blir det fortløpende snøsamlinger foran sesongen på steder hvor det er bra forhold.

Det sportslige ansvaret til skicrossatsingen til Norges Skiforbund ligger i skicrossrådet i freestylekomiteen.

Dette er skicrosslandslaget 2016-2017:
Marte Høie Gjefsen, Lillehammer Skiklub
Marius Heje Mæhle, IL Heming