Hans Stub (nederst til venstre) ble hedret for sin fantastiske innsats for freestylesporten. Øverst fra venstre: Eivind Gjeraker, Sverre K. Seeberg og Christopher Frankum. I midten fra venstre: Joe Fitzgerald, Erik Røste og Håkon Wibstad. Nederst fra venstre: Hans Stub og Mikkel Berg.

Stub takket av

Sist uke ble Hans Stub takket av av Norges Skiforbund for over 30-års innsats for freestylesporten.

Stub ble takket av for en rekke verv, både nasjonalt og internasjonalt. Både renndirektør Joe Fitzgerald fra Det internasjonale skiforbundet (FIS) og skipresident Erik Røste møtte frem under avslutningsdagen i Oslo sist uke.

- Hans er en person som har bidratt i god norsk dugnadsånd i over 30 år og tatt freestyle fra «ingenting» til en anerkjent OL gren med stor medie- og publikumsinteresse. Han er en meget ungdommelig 75-åring som gjennom alle år har utfordret den etablerte skiverden, sier leder av freestylekomiteen i Norges Skiforbund, Håkon Wibstad.

Stub møtte for første gang på kalenderkonferansen til FIS i østerrikske Kitzbühel i juni 1984. Freestyle ble tatt opp som gren i Norges Skiforbund i 1982. Året etter ble han valgt inn i freestylekomiteen i FIS som norsk komitémedlem på kongressen i Vancouver.

Han gikk ut av skistyret i Trondheim 1995 og i FIS-komiteen i Melbourne i år 2000, men ble reengasjert igjen i 2002 i Skistyret på Skitinget i Alta, samt i FIS i kongressen i italienske Miami i 2002. Men i juni 2016 er epoken slutt. Det blir til sammen 28 år, i kampen med å utvikle freestyle, til det som det er i dag med alle sine olympiske øvelser.

- Hans har hatt stor innflytelse på freestylekomiteen i FIS, og har alltid tenkt fremtidsrettet med innlemmingen av nye grener, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christopher Frankum.