Avsluttet WC-sesongen i Sveits

De norske skicrossutøverne avsluttet verdenscupsesongen i Arosa i Sveits. En sesong preget av framgang og nye håp for både utøvere og sporten.

Marte Høie Gjefsen ble beste norske i WC-finalen i Sveits, da hun kjørte inn til en 11.plass på sprintrennet fredag. Etter flere sterke prestasjoner og topp 15 plasseringer i samtlige renn tidligere i sesongen, endte hun til slutt på en niende plass i sammendraget.

- Vi må være fornøyde med verdenscupsesongen med tanke på utgangspunktet vi har hatt. Vi er et lite lag, noe som gir oss et litt utfordrende utgangspunkt, men alt i alt synes jeg vi kan være fornøyde. Marte har hatt flere sterke plasseringer, og jeg tror det er det vi kunne forvente av henne i en sesong hvor hun sjonglerer en idrettskarriere med skole. Guttene har hatt framgang gjennom hele sesongen, og spesielt på trening har det vært bra med topp 30 plasseringer flere ganger. Både Marius og Magnus er fortsatt unge, så vi må være tålmodige, sier sportssjef og landslagstrener Jernej Koblar.

Nå håper Koblar at både utøverne og sporten kan ta nye steg neste sesong, og han stor tro på at de har et bedre utgangspunkt for å sikre større rekruttering etter et vellykket ungdoms-OL.

- Jeg håper at vi kan ta steg videre, også som lag. Etter ungdoms-OL på Lillehammer har vi, slik jeg forsto det, forhåpentligvis fått et mer permanent treningsanlegg i Hafjell og det vil gjøre mye for de tre landslagsutøverne, men også for rekrutteringen videre, avslutter Koblar.

Flere resultater fra sesongen finner du på FIS sine hjemmesider.