Hedvig Wessel

Landslaget i kulekjøring

Norges Skiforbund har tatt ut tre utøvere på landslaget i kulekjøring sesongen 2015-2016.

Vinjar Slåtten

Norges Skiforbund har gjort en avtale med det svenske skiforbundet om et godt sportslig oppegg. Dette betyr at utøverne er med på svenskenes opplegg under samlinger og renn. Hovedtrener er svenske Lasse Fahlén. Han var også hovedtrener for det norske laget i fjor, og den svenske landslagstreneren kjenner de norske utøverne godt. Dette bør sikre god kontinuitet på det opplegget som ble startet i fjor, og svenskene har flere utøvere på høyt internasjonalt nivå. Dette sikrer igjen god matching i sesongoppkjøringa for nordmennene.

Det er Hedvig Wessel, Aurora Klingen Amundsen og Vinjar Slåtten som utgjør det norske laget.

Wessel og Slåtten kommer hovedsakelig til å kjøre verdenscup i vinter, mens Klingen Amundsen kommer til å oppholde seg mye i Nord-Amerika for å matche seg i den nordamerikanske cupen.

Kulelandslaget er for øyeblikket på en treukers samling i sveitsiske Zermatt. I månedsskiftet oktober/november venter en ny tre ukers snøsamling i Østerrike før verdenscupstarten i finske Ruka 12. desember.

Utøverne har hatt en god sesongoppkjøring så langt. I sommer har nordmennene blant annet trent under gode skiforhold på Folgefonna.

Tevje Lie Andersen er i opptrening etter korsbåndsoperasjonen i våres.

Aurora Klingen Amundsen

Landslaget i kulekjøring