Blir anleggspartner

Hurdal Skisenter blir anleggspartner av Norges Skiforbund Skicross.

I et nytt anleggsprosjekt i Norges Skiforbund, er Hurdal første skisenter  ut.

- Vi er veldig glade for å knytte til oss Hurdal Skisenter. Skisenteret vil utvikle skisenteret, og har denne vinteren utviklet en skicrossløype for første gang. Hurdals videreutvikling for skicross vil ta de rett opp i Norgestoppen løypemessig, sier sportssjef Morten Ring Christensen.

Sportssjef Anders Larsson i Hurdal Skisenter sier at valget med å utvikle en skicrossløype var veldig enkelt. Det hele ble satt i gang rett etter at Hurdal Skisenter fikk nye eiere i 2014.

- Hovedårsaken til etableringen var at vi mener at skicrossløyper gir en unik mulighet til en lekebetont læreprosess for alpin skikjøring. Den gir brukerne raskt en mestringsfølelse, samt at løypen har et sosialt aspekt ved at man kan kjøresammen med andre i alle aldre. Et annet viktig aspekt er at vi mener at skicrossløypa er med på å gi brukere på alle ferdighetsnivåer en positiv skiopplevelse og skiglede, sier han.

Målet med anleggsprosjektet er å få utviklet flere skicrossløyper i Norge, og bidra til mer skiglede. Skicross er raskt voksende både nasjonalt og internasjonalt, og flere skisenter får øynene opp for sporten.

Løypen i Hurdal Skisenter er allerede i full bruk.

- Den har vært i bruk i en liten periode, og er svært populær. Den vil bli videreutviklet ytterligere foran neste sesong, forteller Larsson.

NSF Skicross kommer fremover til å bistå interesserte alpinanlegg med planlegging og utvikling av løyper.

- Sporten er i stor vekst, og vi jobber kontinuerlig med utviklingen i Norge. Skisenterne opplever kjempeinteresse for slike løyper som er kjempegledelig. Vi håper at dette prosjektet skal bidra til at flere får muligheten til å prøve skicross, sier Ring Christensen