Thomas Borge Lie under trening i Kreischberg.

Vil kjempe om medajer

De norske løperne i skicross vil være med og kjempe om medaljer i VM i Østerrike i helga.

Etter to dager med trening i skicrossløypa i Kreischberg, er det klart for kvalifisering lørdag, mens det på søndag avgjøres hvem som tar med seg medaljene hjem. Marte Høie Gjefsen er nok Norges største medaljehåp på forhånd, men mange av de norske kan gjøre det bra i VM. I fjor kjørte Thomas Borge Lie inn til 4. plass i samme bakke og er klar på start igjen.

Marte Høie Gjefsen under trening i VM-løypa.

- Vi har syv gode utøvere på plass og er klare.  I denne forholdsvis enkle løypa kan alt skje, men starten blir utrolig viktig. Jeg har størst forventninger til Marte, Thomas og Bastian Juell, men de andre kan også kjempe om pene plasseringer. Marte har vært blant de beste på trening og dette blir kjempespennende, sier sportssjef Morten Ring Christensen.

Han er fornøyd med de norske løperne på de to offisielle treningsdagene torsdag og fredag.

- Jeg synes løypa passer oss bra. Det er en forholdsvis flat løype med ikke så mange tekniske elementer. Men vi må være med fra start om vi skal komme oss til semi- og finale her, sier Christensen.

Det er meldt forholdsvis kaldt både lørdag og søndag. Dette betyr stabile forhold for utøverne.  40 nasjoner er representert i tidenes første felles-VM for både snowboard og freestyle. Skicross avslutter årets VM søndag.