Tevje Lie Andersen var uheldig i freestyle-VM mandag.

Uheldige Lie Andersen

Tevje Lie Andersen (23) var egentlig klar for 1/8-finalen i parallellkulekjøring, men kom aldri til start i østerrikske Kreischberg.

Lie Andersen hadde nok en gang imponert i freestyle-VM. 23-åringen fra Voss kjørte inn til 11.-plass i kvalifiseringa og var klar for sin andre VM-finale på rad. Så rett før start finpusser han på teknikken i løypa under den offisielle treninga, men da går det galt. På landingen etter hoppet kjente han smerter i kneet. Han skjønte umiddelbart at det ikke ble noe mer kjøring den dagen.

- Selvfølgelig er dette kjipt. Tevje hadde virkelig imponert i dette mesterskapet også er han maksimalt uheldig, sier hovedtrener Lasse Fahlén.

Lie Andersen ble undersøkt av lege i bakken, men det er foreløpig usikkert hva slags skade han har pådratt seg. Nå reiser ulykkesfuglen hjem til Norge for videre undersøkelser.

Dermed kom ingen nordmenn til start i finalen i parallell kulekjøring. Vinjar Slåtten var 0,11 poeng unna finaleplass. Slåtten endte på 17.-plass i kvalifiseringa og ble dermed nummer 17 i konkurransen ettersom det er 16 som kvalifiserer seg for finale. Ettersom Tevje Lie Andersen aldri kom til finalestart ender han som nummer 16.

Vinjar Slåtten kunne ikke nesten ikke kommet nærmere en VM-finale.

Heller ikke på jentesiden hadde nordmennene marginene på sin side mandag. Verken Hedvig Wessel eller Aurora Amundsen klarte å nå 1/8-finalen. Spesielt Wessel var skuffet i målområdet etter at freestyle-VM var over denne gang.
- Jeg fikk ingenting til å stemme i dag, sa hun.
Wessel var heller ikke fornøyd med 14.-plassen søndag. Rett før VM leverte hun sesongbeste med 10.-plass, men fikk ikke fullklaff i årets VM. Aurora Amundsen kjørte inn til sin andre strake 20.-plass i VM.

Aurora Amundsen har vist positive takter i årets VM.

Stort potensial i laget
Lasse Falén tar meg seg mye positivt fra årets freestyle-VM og mener laget har større potensial. Falén har returnert til Skandinavia etter sju år som trener for det amerikanske landslaget. Lasse har tidligere trent det svenske landslaget, og bidratt til norske OL-medaljer med Kari Traa. Nå er han hovedtrener i Team Skandinavia. Norge og Sverige har gjort et samarbeid om freestylesatsinga, og har skapt et skandinavisk lag som utfordrer verdens fremste nasjoner i kulekjøring. Under VM fikk teamet en målestokk hvor utøverne står. Den internasjonale konkurransen i kulekjøring er nemlig knallhard.

- Resultatene vil komme, men må ha tålmodighet. Vi har et ungt lag med stort potensial hvor hovedmålsettingen er å prestere under OL i 2018, men vi kommer til å se resultater før dette. Våre utøvere har vist at de har kapasiteten inne, og det er bare små feil som gjør at vi ikke er enda høyere opp på resultatlista. Når vi får jobba med utøverne gjennom en hel sesongoppkjøring så vil det bli enda bedre. Vi starta arbeidet i august, og vi ser frem til fortsettelsen, sier Fahlén.